kjsdsf
 
Подробнее Запомнить город


Стельмах стане богом?

размер текста:

Парламент хоче знищити 134 банки, скасувати банківську таємницю і перетворити Володимира Стельмаха у Фінансового Бога.

Все це є у законопроекті номер 0884, який парламент днями розгляне у другому читанні.

Якщо голосування пройде так, як запланували в Адміністрації президента, Нацбанк отримає виняткові повноваження і остаточно вийде із зони впливу судів.

Законопроект 0884 став каменем спотикання восени 2010 року, коли з'явилися перші крики про допомогу з боку Асоціації українських банків та Українського кредитно-банківського союзу.

Зокрема, банкірів злякало, що після прийняття документа Нацбанк зможе примусово ввести мінімальний капітал у розмірі 500 мільйонів гривень. Цю вимогу не виконали б 134 банки або 76% установ. Після цього більшість з них було би ліквідовано.

До осені такого розвитку подій мало хто чекав. Законопроект з'явився ще у жовтні 2006 року. У січні 2007 року його прийняли у першому читанні і після цього на довгі роки забули.

Документ вважали фантастичним. Він був написаний під диктовку НБУ, який тоді позбувся права законодавчої ініціативи. Багато у чому він віддзеркалював особисту точку зору Стельмаха.

Наприклад, на питання, звідки взялася цифра 500 мільйонів гривень, в Нацбанку вказують пальцем вгору. Подейкують, що Стельмах якось злітав до Єгипту, і звідти повернувся з ідеєю примусового укрупнення банків. За легендою, в країні пірамід мінімальний капітал для банків якраз встановлено на рівні 50 мільйонів євро.

Однак восени 2010 року фантастичний законопроект раптово виник з небуття. Уряд якраз просив у МВФ і Світового банку гроші, а ті вже давно висували умову скоротити кількість банків у країні.

Офіційно ця вимога не записана ні в меморандумі, ні у якомусь іншому документі. Тим не менш, вона існує, і її автором є Світовий банк. А він, у свою чергу, ретранслює думку великих іноземних установ. Про це днями заявив президент АУБ Олександр Сугоняко.

"Ми не бачили, що іноземні банкіри приходять у Світовий банк і щось вимагають. Ми не чули, що той наказує Стельмаху знищити 130 малих і середніх банків. Якби такі факти були, це був би міжнародний скандал. Але ми оперуємо фактами, які дозволяють робити висновок, що все відбувається саме так", - заявив він.

Чим прекрасний 0884

Ймовірно, в Адміністрації президента вирішили догодити Світовому банку і дістали з полиці законопроект 0884. Завдяки підтримці "зверху", документ почали швидко просувати до другого читання, причому з істотними правками.

Цікавий факт: на сайті парламенту документ так і не з'явився - там все ще "висять" законопроекти, написані у 2006-2007 роках. Свіжий варіант можна прочитати тут.

Банкіри прочитали новий варіант законопроекту і відразу опублікували аналіз його наслідків. Зокрема, АУБ та УКБС відзначили кілька критичних вимог.

Передусім - для новостворених банків пропонується збільшити розмір мінімального статутного капіталу з 75 мільйонів гривень до 500 мільйонів гривень.

На перший погляд, це нестрашна норма. Більш того, багато власників малих установ радо потирають руки. "Їм розповідають казку про встановлення 500-мільйонного бар'єра тільки для нових банків. Мовляв, ніхто не буде створювати нові установи, а купуватимуть їх у них", - розповів один з депутатів фінансового комітету парламенту.

Насправді ці мрії не збудуться. В АУБ констатують, що цифра 500 мільйонів обов'язково буде застосована до працюючих банків. Відтак, 134 установи будуть ліквідовані, бо купувати їх просто не буде кому.

Питання лише у тому, станеться це відразу чи поступово. Після прийняття закону НБУ зможе зробити і так, і так. Документ пропонує, що НБУ зможе визначати мінімальний розмір регулятивного капіталу.

Іншими словами, він може наказати, щоб з 2011 року банк мав капітал 300 мільйонів гривень, а через два роки - 1 мільярд гривень. Не маєш капіталу - закривайся.

Сьогодні зробити так регулятор не може, бо такі рішення приймає лише парламент. Навіть якщо НБУ видасть таке рішення, його тут же заблокують суди. Така розстановка сил була створена для того, аби не давати Нацбанку зайвих повноважень, які можуть дестабілізувати фінансову систему.

Ця модель успішно спрацювала минулого тижня, коли суд заблокував постанову НБУ №273. Документ вимагав, щоб до початку 2012 року банки підвищили мінімальний регулятивний капітал з 75 мільйонів гривень до 120 мільйонів гривень.

Незважаючи на відстрочку, ця норма відразу ж почала застосовуватися для новостворених банків і філій іноземних установ. А ще на її підставі було заборонено приймати депозити. Тобто поняття "новий" і "працюючий" банк для НБУ одне і те ж.

Поведінка регулятора щодо законопроекту 0884 буде такою ж. Тільки зупинити його в суді вже не вийде. НБУ обіцяє, що цифра 500 мільйонів збережеться для нових банків, але він не хоче фіксувати це письмово. Не роблять цього і депутати, які писали законопроект.

Крім "мінімалки", законопроект 0884 пропонує відібрати у парламенту і передати НБУ право встановлювати норматив адекватності регулятивного капіталу. Так називають складний коефіцієнт, який є банківською таємницею.

Його можна вирахувати, якщо розділити розмір капіталу на загальну суму виданих банком кредитів і куплених ним цінних паперів. Таке співвідношення не повинне бути нижче 10%. Це означає, що на кожні залучені у населення і підприємств дев'ять гривень банк повинен вкласти одну свою гривню.

У 2003-2004 роках вже точилася запекла боротьба між банками і НБУ з цього приводу. Тоді регулятор вирішив підняти його з 8% до 10%, і це вдалося зробити далеко не відразу. Банки масово ходили в суди і аргументували, що у Європі адекватність становить лише 8%.

Якщо регулятор отримає право встановлювати норматив адекватності, він у будь-який момент зможе створити проблеми для фінансової системи. Тільки цього разу більше постраждають великі банки, у яких адекватність капіталу завжди була нижчою, ніж у невеликих.

Це не єдине положення законопроекту 0884, яке лякає банки. Також в АУБ і УКБС відзначають, що документ знищує банківську таємницю. Він дозволить працівникам НБУ виносити з установ первинні документи з підписами і печатками.

Зараз інспектори НБУ мають доступ до цих документів тільки у приміщенні банку, під час перевірки. Якщо ж документи винесуть, зросте ризик, що папери пропадуть. Це не порожні фантазії. Відомо, що рейдери залучають правоохоронців для виїмки документів у конкурентів. Після вилучення документів вони часто губляться.

Єдиний пункт законопроекту, який можна вітати, стосується визначення справжніх власників банків. Криза показала, що банк може збанкрутувати, але реальні власники за це не відповідають. Часто саме вони виводять капітал, що і призводить до краху.

НБУ довгі роки боровся, щоб у документах банків були вказані імена реальних людей, які володіють установами. Наразі він домігся лише того, що банки публікують назви "підприємств-прокладок", які володіють акціями. Виправити цю ситуацію повинен законопроект 0884. Втім, і в цій нормі є надмірності.

"Нацбанк пропонується наділити правом визначення наявності значного або вирішального впливу на управління або діяльність банку. Однак законопроект не визначає термінів "значний" і "вирішальний" вплив. Отже, право трактувати цей показник передається НБУ", - зазначають в АУБ.

Банки пішли у бій

На прийнятті законопроекту 0884 наполягає Адміністрація президента. Як повідомили у фінансовому комітеті парламенту, на ім'я спікера два тижні тому прийшов лист, підписаний главою АП Сергієм Льовочкіним. Цей документ він називає першочерговим і наполегливо рекомендує прийняти його якомога швидше.

Між тим, банки організували лінію захисту. АУБ та УКБС опублікували свій аналіз документа і провели низку прес-конференцій.

Зокрема, минулого тижня президент АУБ Олександр Сугоняко заявив, що за цим законопроектом стоять окремі службовці Світового банку. Вони, мовляв, сприяють великим іноземним банкам, які працюють в Україні. Крім того, він дав зрозуміти, що розмінною монетою в цій грі став Нацбанк, на який також чиниться тиск.

Крім того, банкіри шукають союзників у боротьбі проти проекту 0884. Зокрема, АУБ об'єдналася з малими підприємцями, яких недавно витіснили з Майдану. Ті оприлюднили лист Асамблеї середнього і малого бізнесу на ім'я президента з проханням не допустити прийняття цього документа.

Також минулого тижня АУБ написала лист Віктору Януковичу з проханням створити стратегію розвитку банківської системи із залученням самих банків, а також послання Євросоюзу з проханням допомогти не допустити прийняття документа.

Намагалися вони домовитися і з Нацбанком. Два тижні тому в НБУ відбулося розширене засідання за участю близько 70 малих банків. За його підсумками регулятору були направлені пропозиції банкірів.

Втім, як розповіли в АУБ, Володимир Стельмах навіть не розіслав документ для вивчення всередині відомства. Таким чином, роблять висновок в асоціації, НБУ не має наміру змінювати своє рішення.

"Норма про 500 мільйонів - це для нових банків. До існуючих установ залишаються мінімальні вимоги. 120 мільйонів - це вимога, проти якої виступили кілька дрібних банків. Зараз вони домоглися судового рішення, але перша інстанція не скасовує нашу постанову. Ми все одно будемо праві, бо у всьому світі консолідація - це єдиний інструмент, який убезпечить банківську систему. Ми від свого рішення не відмовимося", - підкреслило джерело "Економічної правди" у Нацбанку.

Світовий банк відбувся відпискою, мовляв, він ніколи не вимагав скорочувати кількість фінансових установ у країні.

"Світовий банк вітає дискусію з капіталізації, яку здійснюють учасники сектора. У той же час, тільки Нацбанк встановлює і регулює мінімальний показник адекватності капіталу в Україні", - зазначили в українському офісі банку.

Поки що складно прогнозувати, чим закінчиться голосування у парламенті.

З одного боку, присутній тиск Світового банку, НБУ і Адміністрації президента. В очах парламентарів вони важать більше, ніж малі підприємці, банкіри і Євросоюз.

З іншого боку, до АУБ і УКБС приєднався доволі впливовий народний депутат - брат першого віце-прем'єра Сергій Клюєв. Саме завдяки його втручанню вдалося відкласти розгляд законопроекту 0884 два тижні тому. Чи вистачить його впливу на цей раз, покаже голосування. За попередніми даними, воно відбудеться у вівторок.

Сергій Лямець

 


Комментарии
комментариев: 2
19:30 | 14.12.2010
Инвестор
Чем Стельмаху не угодили малые банки? Или они посмели с ним судиться? Малый бизнес почти прихлопнули, теперь взялись за малые банки. Никто не считал сколько на них людей завязано? То-то же. Прежде чем перед райзером рапортовать - думать не помешает.
19:27 | 14.12.2010
Кормчий
Смотрю я Стельмах совсем с ума сошел. Хочет рулить системой самомтоятельно или он просто почву готовит для Арбузова, чтобы ему было спордручнее? Мировой банк - это вообще позорище. Строит всех, аж АП письма в Раду пишет мелким почерком. Донбасс гонит по сценарию "чикагских мальчиков".

...


Дайджест
Профильный комитет парламента рекомендовал проголосовать за законопроект о продлении пошлины на вывоз металлолома – стратегического сырья для украинских металлургических предприятий. Зачем нужна эта пошлина?
Дональд Трамп хочет заменить безвозмездную помощь Украине на кредиты.
Евровидение подняло гривну, но эффект будет недолгим.
22.05.17, Financial club
Минфин предлагает отстранить парламент от назначения наблюдательных советов госбанков. Большинство набсоветов сформируют из независимых членов, а вмешательство в работу набсовета или правления станет уголовно преследоваться.
22.05.17, Deutsche Welle
Білий дім пропонує відмовитися від надання безоплатної військової допомоги кільком країнам, замінивши її на кредити, повідомляє The Wall Street Journal. У переліку цих країн є і Україна.
Как распределить скудный бюджет, почему украинский пенсионер в 2021 году будет получать 140 долларов, в лучшем случае, и что, сможет ли Украина и дальше жить без пенсионной реформы.
22.05.17, Газета.Ru
Россия подала в ВТО иск к Украине в связи с вводимыми ограничениями и запретами в отношении РФ.
22.05.17, Сегодня
Нововведения коснется только украинцев, которые имеют право выходить на пенсию раньше.
20.05.17
В жарких спорах за право собственности на газораспределительные системы (ГРС), управление ими и плату за их использование (кем бы то ни было) почему-то на второй план отнесли проблему учета поставок и использования природного газа.
20.05.17, ubr.ua
Компании-поставщики не согласны разоряться на экономности украинцев.
19.05.17
18.05.17
17.05.17
15.05.17


Жми «Нравится» и получай самые свежие новости портала в Facebook!