Амплітуда руди

Металургія Публікації Теми дня
Амплітуда руди

У жовтні китайські спотові ціни на залізну руду досягли мінімуму за останні два роки. У листопаді є висока ймовірність, що вони опустяться нижче 80 USD за тонну. Торік на ринку спостерігалася дуже схожа динаміка: восени ціни стрімко впали, але вже до початку весни повернулися до цілком прийнятного рівня. Однак зараз глобальна економіка перебуває у більш депресивному стані, а очікування трейдерів значно песимістичніші. Образно кажучи, якщо торік на шляху рудної індустрії трапилася прикра вибоїна, але не більше (трусонуло і поїхали далі), то зараз яма може виявитися глибшою, тож і вибиратися доведеться значно довше. Можливо, роками, як це було у 2014-2016-му.

З вірою у циклічність

1 листопада споти на руду (63,5% Fe) у китайському порту Тяньцзинь опустилися ще на півпункта, досягнувши позначки у 81,5 USD/т. Ця ціна є орієнтиром для усієї планети, оскільки Китай купляє приблизно 70% усієї залізної руди, що постачається морським шляхами. А Тяньцзинь разом з Далянем головні ворота для неъ. Попереду зима, і попит на ЗРС падатиме. Історично найбільш активні закупівлі рудної сировини китайські металурги практикують на початку осені й на початку весни. Водночас не справдилися й очікування, шо влада в Пекіні після жовтневого з’їзду Компартії і переобрання Сі Цзіньпіна зніме частину карантинних ковід-обмежень у країні. Так само не настало й очікуване пожвавлення на ринку китайської нерухомості. Усе це заганяє видобувників руди у вельми похмурий настрій. Та й аналітиків також.

20 жовтня провідний американський інвестбанк Goldman Sachs видав прогноз, що уже через три місяці, тобто на початок 2023 року, вартість руди опуститься до 70 USD/т. Щоправда, у довготривалий спад там поки що не вірять. «Низькі світові запаси металів та їх низька частка у портфелях інвесторів створюють передумови для різкого розвороту цін угору, як тільки макроекономічні виклики будуть подолані», – обнадіює Goldman Sachs. Ймовірно, це станеться уже у другому кварталі наступного року. Агентство Fich натомість вважає, що у 2023 році середня ціна руди триматиметься на рівні 85 USD/т. За три квартали поточного року цей рівень перевищував 120 USD/т. Аналітики J.P. Morgan у жовтні переглянули свій прогноз цін на ЗРС у наступному році – зі 105 USD/т до 94 USD/т. Тож гірничо-видобувні компанії уже починають нервувати, хоч у глибині душі все ще вірять, що навесні ціни так само швидко відскочать, як було у попередньому сезоні.

“Я працюю у галузі багато років, бачив руду і по 38 доларів, і по 200, – зазначив в недавньому інтерв’ю одному з австралійських видань генеральний директор компанії Sinosteel Australia Девід Сан. – Ці речі завжди циклічні. Важко сказати, коли, але я впевнений, що незабаром ціни знову піднімуться вгору”. Віце-президент BHP Г’ю Маккей ще на початку жовтня заявляв, що фундаментальний діапазон цін на залізну руду збережеться у межах від 80 до 100 USD за тонну.

Дві криві

Тим часом бразильський гігант Vale (№2 за видобутком ЗРС у світі) у свіжому звіті для інвесторів повідомив про 47-відсоткове падіння прибутку через низькі ціни на руду. За третій квартал він становив 3,7 млрд USD, хоч раніше очікувалася на 1 мільярд більшим. З іншого боку, до межі збитковості у галузі ще далеко. І навіть за нинішнього діапазону цін великі компанії продовжують заробляти на руді. Однак вони самі себе можуть виштовхати на слизький грунт. Щоб якось компенсувати недоотриманий виторг від падіння цін, Vale планує наростити відвантаження готової продукції.

Схожу стратегію обрав і ще один з лідерів індустрії – Rio Tinto. Компанія повідомила, що сподівається у 2022 році продати руди не менше, ніж 320 тис. т. Це нижня межа зобов’язань, які керівництво Rio Tinto взяло перед акціонерами. І щоб їх дотриматися, за четвертий квартал потрібно відвантажити щонайменше 85,7 млн т ЗРС. У третьому кварталі цей показник становив 82,9 млн т, у другому – ще менше. Про наміри збільшити запаси своєї сировини у китайських портах повідомив і ще один великий австралійський видобувник – Fortesque. Тобто спостерігаються дві протилежно спрямовані криві. Та, яка окреслює цінові коливання, тягне донизу. Та, що показує динаміку відвантажень, – навпаки. Таким чином, експортери руди своїми ж руками ліплять перенасичений ринок, мимоволі стимулюючи подальше зниження цін.

Аналітики банку UBS вважають, що накопичення запасів ЗРС у портах Китаю триватиме ще кілька місяців, доки у Бразилії не почнеться сезон дощів. Причому без достатніх гарантій збуту. З одного боку запас сировини у металургійних комбінатів КНР сьогодні найнижчий за 3 останні роки. З іншого – він їм і не потрібен. Як прогнозує лідер китайського ГМК Baoshan Iron & Steel, попит на сталь у країні за підсумками року може впасти на 5%. Частина місцевих комбінатів уже заморожує потужності. За інформацією China Iron Ore and Steel Association (CISA), за перші 9 місяців 2021 р. споживання сталі у країні впало на 4,2%, до 742 млн т. За цей же період прибутки металургійної галузі КНР скоротилися на 71%. Тільки упродовж жовтня зупинили роботу 44 доменні печі. Відтак через Китай глобальний спад попиту буде зафіксовано і в цілому по світу. За підрахунками асоціації World Steel – на рівні 2,3%. 

Менші страждають більше

Про зниження прибутків сигналізують не тільки мастодонти, а й середняки гірничо-видобувної індустрії. І навіть голосніше. Китайська компанія Zijin Mining повідомила про більш як 20% втрат, південноафриканська Kumba Iron Ore – про 27,6% . Австралійська видобувна компанія Cufe Limited наприкінці жовтня закрила свою рудну шахту на заході країни через нерентабельність. Бо якщо глобальні рудні компанії зберігають стабільну прибутковість навіть за ціни у 80 USD/т і спокійно можуть пережити непевну зиму, то для дрібніших компаній це вже критична мітка.

Для українського рудного бізнесу, зрештою, ці новини не надто втішні. В умовах вкрай обмеженого імпорту вони заробляють менше на обсягах, які все-таки вдається відвантажити. У вересні залізничний експорт ЗРС з України упав нижче 1 млн т. Хоч в окремі місяці навіть у період повномасштабної війни він був удвічі більшим. Відповідно й вересневі грошові надходження від експорту руди виявилися на 20% нижчими, ніж у серпні, і становили 136 млн USD.   

Найбільший український експортер руди, власник Полтавського гірничо-збагачувального комбінату  – компанія Ferrexpo – у третьому кварталі виготовила на 68% менше котунів, ніж за аналогічний період мирного 2021 р., а продала – на 65% менше. Обсяги виробництва впали до 839 тис. т, продажів – до 1 млн т.  За словами генерального директора Ferrexpo Джима Норта, у третьому кварталі спостерігалося додаткове навантаження на «Укрзалізницю», пов’язане з активнішим експортом зерна з України. Відповідно інші вантажі були менш пріоритетними. Джим Норт каже, що компанія сподівається збільшити видобуток руди, як тільки матиме «додаткову ясність щодо логістичних коридорів». Але не факт, що це станеться вже  у четвертому кварталі 2022 року. Може бути навіть навпаки. Адже Полтавський ГЗК у жовтні змушений був призупиняти виробничі процеси через перебої з електроенергією. Технологічні труднощі накладаються на низький попит на руду на європейських ринках. Тому наступна зима і для українських видобувників залізорудної сировини буде найважчою у професійній біографії.

Ярослав Ярош

Новини

20 Грудня 2023

Видобуток залізної руди в Китаї зріс на 7,1%

Україна залучила грант 150 млн євро від ЄС

ЄС та США домовилися призупинити торговельну війну до березня 2025 року

Українські металурги не встигають підготуватись до СВАМ через війну

Метінвест планує побудувати прокатний завод в Італії

У грудні Україна виробила понад 50 тисяч FPV-дронів

Українська економіка у листопаді зросла на 4%

У ремонт вийшли одразу чотири блоки ТЕС та одна ТЕЦ 

Стабільні тарифи держмонополій пришвидшать темпи відновлення промисловості – Біленький

Попит на нержавіючу сталь в США залишиться практично незмінним

Укрнафта збільшує видобуток нафти

Частка продукції ГМК в структурі перевезень УДП у 2024 році може зрости більш ніж вдвічі

Євросоюз знайшов альтернативи російському газу 

Німеччина купуватиме норвезький газ 15 років

В напрямку портів Великої Одеси суттєво збільшилась кількість вагонів

Німеччина у листопаді скоротила виробництво сталі на 2,4% 

ВСІ НОВИНИ ⇢