Сентравіс з ухилом на Захід

Металообробка Металургія Публікації
Сентравіс з ухилом на Захід

На початку березня трубна компанія «Сентравіс» запустила в роботу новий цех з виготовлення трубок для автомобільної промисловості. Це один із її найбільш конкуретоздатних продуктів на зовнішніх ринках. Цех відкрився в Ужгороді на Закарпатті, створивши прецедент релокації виробництва зі Сходу на Захід у металургійній галузі. Релокація, зрештою, є тільки частковою, бо основні потужності «Сентравіса» продовжують працювати у Нікополі Дніпропетровської області. Хоч місто постійно перебуває під обстрілами російської артилерії і снаряди декілька разів залітали й на територію підприємства.

Закарпатське новосілля

Торік ПрАТ «Сентравіс Продакшн Юкрейн» (далі – просто «Сентравіс») скоротило виробництво продукції на 38%. Приблизно такий самий відсоток падіння продемонструвала і трубна галузь України в цілому. Проте, якщо говорити про динаміку виторгів, то вони торік у «Сентравіса» становили 90% від довоєнних. Тобто якщо у 2021 р. нікопольська компанія заробила 4,3 млрд грн, то у 2022-му – близько до 4 млрд грн. З одного боку це пояснюється подорожчанням її продукції – зокрема, й за рахунок логістичної складової (затрати на логістику зросли у 2-3 рази). З іншого боку, фішка «Сентравіса» не у великих обсягах виплавки труб (заводи «Інтерпайпу», наприклад, виробляють у десятки разів більше), а в унікальності товару. Наприклад, у сегменті тих же трубок для паливних систем авто, які тепер виготовлятимуть в Ужгороді, «Сентравіс» є виробником №2 у світі. Тому попит на таку особливу продукцію стабільно зберігається високим.

Сім’я Атанасових, яка володіє компанією, з початком війни розглядала кілька варіантів подальшої діяльності, у т. ч. і згортання бізнесу або ж релокацію його у якусь із країн Центральної Європи. Однак усе ж таки зупинилася на варіанті збереження основного виробничого майданчика в Нікополі (якщо тільки у регіоні не буде гострої ескалації бойових дій) одночасно з перенесенням деяких ліній у більш спокійні регіони. Під останній проєкт орендували цех на 8 тис. квадратних метрів в Ужгороді. Уже зараз він забезпечує роботою приблизно 100 людей, частина з яких переїхали з Нікополя. Хоч більшість колективу усе-таки залишилася на місці. До війни у штаті «Сентравіса» працювало до 1400 осіб. Зараз це число скоротилося приблизно до тисячі.

У грудні СЕО та співвласник «Сентравіса» Юрій Атанасов в коментарі для «НВ Бізнес» сказав, що на Закарпатті буде зосереджено виробництво трубок для паливних систем автомобілів, а також деяких інструментальних труб. Зараз це тільки 10% від номінальних потужностей компанії. Але завдяки роботі спеціалізованого цеху в Ужгороді обсяг такої продукції планується наростити удвічі. Тим більше, що з логістичної точки зору, це  майже ідеальна локація – менше 10 км до українсько-словацького кордону. Зручне розташування мало б позитивно впливати на вартість і швидкість доставки продукції до кінцевого споживача. Зараз, наприклад, одним з великих клієнтів «Сентравіса» є австрійська компанія Benteler Automotive, чиї заводи у Чехії та Словаччині виготовляють автодеталі для провідних концернів Європи (Volvo, Skoda, Volkswagen та ін.). Можна припускати, що у короткотерміновій перспективі трубки для автопрому стануть ключовим експортним товаром «Сентравіса».  Тим більше, що їхня маржинальність є назагал вищою, ніж в інших різновидів труб.

У свою ужгородську філію Атанасови уже інвестували 50 млн грн. І вже міркують над її розширенням у рамках другої і навіть третьої черг. «Наша команда давно виношувала ідею нового заводу, але війна стала драйвером цього процесу і ми швидко перейшли від проєктування до дій», – прокоментував відкриття Юрій Атанасов. Керівник виробництва в Ужгороді Сергій Шадський додав, що будівництво другої черги цеху може завершитися вже влітку цьогоріч, а третя черга – зараз на етапі планування. Він уточнив, що виробництво в Ужгороді не залежатиме від холодного виробництва в Нікополі, бо перший деформаційний прохід можна буде здійснювати на релокованому до Закарпаття стані ХПТ-З. Але напівфабрикат філія ще отримуватиме з основного майданчика в Нікополі, де залишилося гаряче виробництво.

Перегони із собівартістю

Раніше топовим товаром у прейскуранті «Сентравіса» були й труби для атомної енергетики. Але ця номенклатурна позиція орієнтувалася насамперед на російський ринок. У своїй звітності за 2021 р., ПрАТ «Сентравіс Продакшн Юкрейн» зазначало, що частка РФ у її збутовій корзині становить 9%. Насправді, відсоток міг бути більшим, оскільки продукція могла потрапляти в Росію і через треті країни або ж експортуватися під виконання російських контрактів за кордоном. Останнє, зокрема, стосується фірм із контуру «Росатома», які будують та ремонтують АЕС радянського типу по всьому світу. В Атанасових у Росії працював дочірній збутовий підрозділ – «Сентравис Сейлс Рус». Зрештою, в російських держреєстрах він і досі числиться діючим. Але  після 24.02.22 компанія оголосила бойкот російським ринкам і, згідно з митними базами, послідовно його дотримується.

Сприятливим чинником для «Сентравіса» є достатньо високий попит на його продукцію упродовж останніх років. У 2021-му член ради директорів компанії Александер Новак навіть назвав його «ажіотажним». Торік попит теж залишався високим, особливо на тлі того, що компанія вимушено скоротила обсяги виготовлення продукції. До початку російського вторгнення «Сентравіс» виношував вельми оптимістичні плани на 2022 р. – наростити річне виробництво до 21 тис. т труб, інвестувати у розвиток – до 10 млн євро. Війна зірвала ці наміри. Але не загнала його у глибоку кризу, на відміну від більшості інших гравців у секторі ГМК України. Торік компанія продовжувала ту ж маркетингову стратегію, що й у 2021-му, яка, за словами того ж Александра Новака, полягала в тому, щоб «утекти від собівартості».

Як уже писалося вище, по собівартості нікопольських труб суттєво вдарила обмежена логістика – блокада українських чорноморських портів і недостатність потужностей залізниці, щоб компенсувати цю втрату. Особливо, якщо йдеться про віддалені ринки, як-от США, Японія, держави Перської затоки. До війни товар туди відправлявся у контейнерах через Одесу. Зараз доводиться шукати виходи через порти Польщі або Румунії з помітно довшим логістичним плечем. Але не тільки транспортні труднощі вплинули на подорожчання продукції «Сентравіса». Торік на світових біржах істотно, на 30%, підскочили ціни на нікель. А цей метал та його сплави є важливим сировинним елементом для специфічних труб «Сентравіса». Відтак додаткові витрати довелося закладати в експортну ціну готової продукції.

Крім того, компанії довелося значно наростити обсяги імпорту самої трубної заготовки, переважно з держав Євросоюзу та Індії. До війни базовим постачальником «Сентравіса» був запорізький завод «Дніпроспецсталь», який покривав до 70-80% потреб партнерів із Нікополя у заготовці. Але торік він працював нестабільно. І ця нестабільність може зберегтися й у поточному році – ще й тому, що реальними бенефіціарами «Дніпроспецсталі» є підсанкційний в Україні російський бізнесмен Михайло Воєводін та звинувачений у держзраді український політик Віктор Медведчук. Тому цілком логічними видаються плани керівництва «Сентравіса» повністю перевести в перспективі нову ужгородську філію на імпортну заготовку, цілковито автономізувавши там виробничі процеси.

 У 2021 р. «Сентравіс» реструктуризував свій корпоративний борг та отримав рефінансування на вигідних умовах на суму 35 млн євро від державного «Укрексімбанку». Це дало змогу йому зустріти війну на достатньо твердому фінансовому фундаменті. Зараз компанія прагне залучити ще й додаткове іноземне фінансування, задля чого на початку 2023 р. змінила кіпрську реєстрацію своєї материнської структури на швейцарську –  Centravis Ltd.  «Це крок до підсилення фінансової стабільності та зміцнення позицій компанії на світовому ринку, — пояснив фінансовий директор компанії Александр Джозеф. – Швейцарська юрисдикція допоможе залучати кредитні ресурс на кращих умовах, ніж раніше. Також ми зможемо отримати більш вигідні умови співпраці з міжнародними страховими компаніями, а це важливо в контексті відтермінування платежів за заготовки та інші матеріали для виробництва безшовних труб».

Ярослав Ярош

Новини

20 Грудня 2023

Видобуток залізної руди в Китаї зріс на 7,1%

Україна залучила грант 150 млн євро від ЄС

ЄС та США домовилися призупинити торговельну війну до березня 2025 року

Українські металурги не встигають підготуватись до СВАМ через війну

Метінвест планує побудувати прокатний завод в Італії

У грудні Україна виробила понад 50 тисяч FPV-дронів

Українська економіка у листопаді зросла на 4%

У ремонт вийшли одразу чотири блоки ТЕС та одна ТЕЦ 

Стабільні тарифи держмонополій пришвидшать темпи відновлення промисловості – Біленький

Попит на нержавіючу сталь в США залишиться практично незмінним

Укрнафта збільшує видобуток нафти

Частка продукції ГМК в структурі перевезень УДП у 2024 році може зрости більш ніж вдвічі

Євросоюз знайшов альтернативи російському газу 

Німеччина купуватиме норвезький газ 15 років

В напрямку портів Великої Одеси суттєво збільшилась кількість вагонів

Німеччина у листопаді скоротила виробництво сталі на 2,4% 

ВСІ НОВИНИ ⇢