Подробнее Запомнить город


"Газпром" зацікавлений у фінансовій стійкості "Нафтогазу"?

размер текста:

У розпал "газової війни", на початку січня 2009 року, в пресі пролунала інформація, що кредитори НАК "Нафтогаз України" подадуть на погашення кредити компанії, і це призведе до банкрутства газової монополії.

Таким чином, мовляв, ВАТ "Газпром" зможе вирішити для себе ситуацію з ціною на газ для України.

"Газова війна" закінчилася, Росія отримала виграшні газові контракти, ніхто так і не дізнався, наскільки відповідає дійсності можливий вплив "Газпрому" на кредиторів "Нафтогазу".

Однак події останнього часу навколо модернізації української ГТС і створення спільного з ЄС консорціуму можуть спонукати "Газпром" до пошуків нових важелів впливу на "Нафтогаз".

Правда, цього разу російський гігант залишається заручником підписаного у січні "газового контракту", і тепер замість банкрутства НАКу в його інтересах виживання компанії. Адже, як відзначають експерти, єдина можливість для України скасувати невигідні контракти - збанкрутувати "Нафтогаз".

Чи справді впливає "Газпром" на кредиторів "Нафтогазу"?

На початку січня в Інтернеті з'явилася інформація з неофіційних джерел про те, що 12 січня "Газпром" пред'явить вимогу повернути кредит, який "Нафтогаз" отримав в Дойчебанку на суму в 2 мільярди євро ще у серпні 2005 року.

Цю інформацію згодом підтвердило агентство Bloomberg. У його повідомленні зазначалося, що "наприкінці 2008 року "Газпром" вживав заходів щодо змін прав стосовно мультивалютної лінії, наданої "Нафтогазу" "Дойчебанком" 2005 року та консолідованої у "Газпромбанку" та контрольованій "Газпромом" Depfa Bank PLC".

Однак офіційні відомості щодо переуступки "Дойчебанком" боргових зобов'язань "Нафтогазу" на користь Depfa Bank відсутні. З іншого боку, того ж 2005 року "Дойчебанк" переуступив кредит НАК "Нафтогаз України" двом компаніям: Linton Capital Limited, яка у квітні 2005 року отримала права на 190,9 мільйона доларів під 9% річних, та Parbeck Capital Limited.

"Газпром" якраз виступав третьою стороною під час переговорів про отримання кредиту для "Нафтогазу", зокрема з "Дойчебанком". Тоді російській монополії це було необхідно для того, щоб НАК мав змогу вчасно розраховуватися за спожитий газ, і вже під час переговорів була передбачена передача кредитів лондонським компаніям. "Дойчебанк" тоді виступав тільки в якості номінального учасника угоди", - відзначив аналітик Astrum Investment Management Сергій Фурса.

Обидві лондонські компанії, яким був переуступлений кредит "Нафтогазу", мають одну адресу - Fifth Florr 100 Wood Street, London EC2V7EX, а державним британським довідником характеризуються як "малі компанії", які звітують лише "модифікованим балансовим аркушем".

В російській пресі компанію Linton Capital Limited пов'язують з колишнім головою СИБУРу російським бізнесменом Дмитром Мазепіним, підконтрольним "Газпрому". Деякі джерела також вказують на те, що Мазепін має вплив і на Parbeck Capital Limited.

Окремо варто зупинитися на Depfa Bank PLC, стовідсотковій "дочці" ірландського DEPFA Investment Bank. Джерело "Економічної правди" запевнило, що "Газпром" має вплив на цю компанію. Однак, у "Нафтогазі" та в середовищі аналітиків наявність офіційних зв'язків між цими компаніями заперечили.

З іншого боку, РФ справді може мати вплив на ірландський фінансовий ринок. Не дарма Росія одна з перших кинулася рятувати Ірландію та Ісландію від наслідків кризи. Інвестиційні банкіри розповідають, що після розпаду СРСР частину коштів з Росії було переведено саме у ці країни.

Якщо "Газпром" цілеспрямовано намагався отримати контроль над кредитами "Нафтогазу", то у ході газового конфлікту він отримував додаткові важелі впливу для ускладнення позицій "Нафтогазу".

Висунення вимог з дострокового погашення позик, підкріплене системною інформаційною кампанією, зокрема у західних ЗМІ, суттєво посилювало би переговорні позиції російської сторони. Хтозна, можливо ці важелі обговорювалися під час двосторонніх переговорів Путіна та Тимошенко.

Хоча, за словами керівника Центру енергетичних досліджень Костянтина Бородіна, "Газпром" міг би більш простим способом отримати вплив над вимогами кредитів "Нафтогазу". Достатньо було б викупити з ринку до 10% євробондів компанії.

В такому випадку російський монополіст міг би зібрати раду кредиторів та висунути вимогу дострокового погашення облігацій. Приводом могло б стати будь-яке дрібне порушення договору.

"Будь-яка компанія, якій вдасться консолідувати від 5 до 10% загальної емісії євробондів, може ініціювати банкрутство компанії", - відзначив Бородін.

З іншого боку, за словами експертів галузі, дефолт "Нафтогазу" дійсно виглядає невідворотним. Сьогодні дефіцит бюджету компанії фінансується за рахунок держави, але чим далі, тим важче буде уряду віднаходити кошти на фінансування газової компанії. Вже у вересні має відбутися погашення 500 мільйонів доларів виплат, плюс відсотки.

Загалом, за інформацією аналітиків Astrum Investment management, 2009 року доведеться погасити зобов'язань на загальну суму в 958 мільйонів доларів. В тому числі і єврооблігації на загальну суму в 500 мільйонів гривень. Поки з їх обслуговуванням проблем не виникало, окрім затримки публікації звітності за 2007 фінансовий рік.

"Я думаю, до кінця року буде офіційно оформлено дефолт "Нафтогазу". Хоча фактично дефолт відбувся ще 25 листопада минулого року. Тоді компанія вчасно не розраховувалася з поточними кредитами, а вже наприкінці року - не мала змоги оплатити борги за спожитий газ перед "Газпромом", - відзначив Костянтин Бородін.

Труба добре захищена. Поки-що

В будь-якому випадку, якщо відбудеться дефолт "Нафтогазу", це зовсім не означатиме ризик втрати газотранспортної системи для України - уряд може створити нову компанію, яка займе місце "Нафтогазу".

За словами Бородіна, це могло би бути ефективною стратегією - у січні підписати невигідні контракти, але якомога швидше забезпечити Україну та Європу газом. А вже через півроку оголосити дефолт "Нафтогазу", який є дуже вірогідним, і чого не можуть не розуміти в уряді.

А вже влітку, коли споживання газу в декілька разів нижче, та світові ціни на енергоносії будуть перебувати на своїх мінімальних значеннях - укласти нову угоду вже від імені нового суб'єкту з боку України.

Але і в цій ситуації присутні ризики. Якщо Україна не буде здатна швидко реалізувати цей проект, Росія може виступити з пропозицією надання кредиту або іншої фінансової підтримки Києву, але тільки за умови приватизації ГТС, або консорціуму з урахуванням російських інтересів. І на цьому тлі країни ЄС цілком можуть підтримати вимоги або пропозиції РФ.

Таким чином стає зрозумілим обурення Росії стосовно підписання Україною меморандуму з ЄС щодо модернізації ГТС. Україні для збереження "труби" набагато простіше запросити третю сторону в особі ЄС, ніж мати тільки одного зацікавленого суб'єкта - "Газпром".

Варто нагадати, що сьогодні справді привласнити ГТС неможливо згідно з законодавством. "Укртрансгаз" та "Нафтогаз України" є лише операторами, які обслуговують "трубу", а сама "труба" належить державі.

Отже, "Газпрому" залишається сподіватися хоча б на фінансову стійкість "Нафтогазу". У цьому разі, Росія хоч і не просунеться вперед на шляху до української ГТС, але хоча б збереже дійсно вигідні для себе "газові контракти".

... ...
 


Комментарии
комментариев: 0

...
Новости партнеров


Дайджест
Верховная Рада приняла за основу законопроекты о реструктуризации валютных кредитов, многие из которых украинцы взяли еще до мирового кризиса 2008 года, и до кризиса 2014-2015 годов, вызванного агрессией России, когда из-за девальвации гривны суммы валютных займов выросли в разы. Идея в целом выглядит правильно, но что не так с этими законопроектами.
На восьмому році війни з Росією частина українських підприємств продовжує торгувати з РФ та пострадянським простором. Що змушує їх це робити, які переваги у європейських ринків і чому не всі ними користуються?
08.04.21
08.04.21
В июле 2021 года Еврокомиссия опубликует Закон о Carbon Border Adjustment Mechanism. Документ вступит в силу с 2023 года и введет в действие так называемую карбоновую пошлину. Ею будет облагаться вся промышленная продукция, пересекающая границы ЕС, если в цепочке ее производства присутствовал углеродный след.
Великий бізнес швидко пристосовується до кризових умов. На відміну від малих та середніх підприємців, компанії, які формують цілі галузі, мають достатній запас стійкості. Як під час локдауну в Києві працюють продавці будівельних матеріалів, ресторани та освітні заклади?
08.04.21
По словам министра финансов Сергея Марченко, в ближайшие два месяца МВФ может заключить с Украиной staff level agreement (соглашение на уровне персонала). После этого, "будем делать свою работу, принимать необходимые законы, чтобы получить, наконец, средства". Как видно, подходы не изменились: правительство о чем-то за закрытыми дверями договаривается с Фондом, а затем ставит парламент перед фактом.
06.04.21
Внешняя торговля Украины по итогам I квартала показала внушительный рост в денежном выражении. Несмотря на коронакризис, прогресс налицо, хотя повод для оптимизма не такой и большой, как может показаться на первый взгляд.
На украинском рынке нефтепродуктов сохраняется неопределенность из-за того, что российская "Роснефть" отказывается поставлять в нашу страну свою продукцию. Учитывая, что речь идет примерно о четверти всего дизтоплива и автогаза в балансе Украины, может образоваться дефицит топлива.
02.04.21
02.04.21
Украинская металлургическая отрасль испытывает кадровый голод. Сложная экономическая ситуация, трудовая миграция, низкий спрос на рабочие профессии среди молодого поколения. Ситуацию не спасает высокий уровень заработных плат на меткомбинатах. В 2020 году средняя з/п металлурга была на 20,1% выше, чем средняя по стране. Несмотря на кризис, в прошлом году украинский ГМК практически не снизил темпов производства.
01.04.21
01.04.21, Rail.insider
Для забезпечення справедливих тарифів необхідно зрештою здійснити реформу Укрзалізниці й створити умови для розвитку конкуренції. Вантажні перевезення не повинні покривати збитки від пасажирських перевезень або забезпечувати сплату величезного податку на землю під коліями.
01.04.21
Рада приняла во втором чтении з/п №4543, который призван разблокировать приватизацию крупных объектов, а также в первом чтении з/п № 4020 "О перечне объектов права государственной собственности, не подлежащих приватизации". В бюджет 2021 года заложено 12 млрд грн поступлений от приватизации: 9 млрд грн от продажи крупных объектов госсобственности и 3 млрд грн от малой приватизации.
31.03.21
30.03.21
29.03.21
26.03.21
25.03.21
23.03.21
22.03.21
16.03.21
12.03.21
09.03.21
05.03.21
02.03.21
01.03.21
26.02.21
24.02.21
19.02.21
16.02.21
11.02.21
09.02.21


Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!