Як зміниться ціна літра бензину та скрапленого газу в наступному році

Точка зору

Сім мільйонів громадян України, які використовують скраплений газ (LPG) чекають які ціни будуть в наступному році.

Стурбованість зрозуміла, адже протягом останнього часу постійно ходять чутки про необхідність зрівняти розмір акцизного податку на пропан-бутан та бензин.

Тим самим збільшити роздрібні ціни на скраплений газ, що зробить його не доступним для споживачів та приведе до "мотивації" автовласників використовувати тільки бензин.

Подібної ситуації немає в Європі та і в світі. Якщо це трапиться – то Україна отримає додатковий черговий градус соціального невдоволення.

Зростання споживання скрапленого газу почалось головним чином зі зниження купівельної спроможності громадян через знецінення національної валюти.

У 2014-2015 роках середній обмінний курс гривні до долара зріс у 2,7 рази, а реальні доходи населення зменшилися на понад 30%. Це змусило громадян шукати шляхи скорочення своїх транспортних витрат.

Споживання газу – це показник стану економіки та функціонування держави. Зростатимуть доходи українців – будуть заправлятися дорогим бензином. Але цього поки що немає.

Сприяло цьому і значне падіння виробництва бензинів на вітчизняних нафтопереробних заводах.

В період з 2003 по 2014 рік виробництво бензинів скоротилося у 6,5 разів через несвоєчасну модернізацію заводів. А у більшості випадків – через їх закриття.

За вказаний період було закрито 5 нафтопереробних заводи, залишилося 2 заводи. В той же час заводи в Білорусі та Латвії отримали достатні інвестиції і чудово працюють на експорт.

Є думка, що якщо українці змінять скраплений газ на дорогий бензин – то українські заводи запрацюють як двадцять років тому. Це якась утопія.

Насправді, а що зараз заважає заводам працювати так, щоб їх продукцію покупали не тільки на українському ринку, але і на експорт?

Якщо у 2003 році частка імпорту бензинів становила 2,7%, то у 2014 році імпорт бензинів склав вже 75% . До 70% – імпорт з Білорусі, до 30% – з Литви.

Сьогодні в Україні акцизна ставка на пропан в чотири рази нижча за ставку на бензин. Перша причина цього – це різні палива за своїми властивостями.

Друга причина в тому, що система акцизного оподаткування пального в Україні з 2011 року будується на європейському законодавстві, основою якого у сфері енергетичних продуктів є Директива Ради Євоосоюзу 2003/96/ЕС.

Практично всі держави ЄС дотримуються такого співвідношення, в яких ставка акцизу на пропан в 4 – 70 разів менша за ставку на бензини.

Якщо податки на газ зростуть, ми отримаємо різке зростання вартості скрапленого газу в середньому на 4-5 гривень за 1 літр.

Витрати українців на придбання скрапленого газу збільшяться на 14 млрд грн в рік.

Але при цьому не відбудеться зниження цін на бензин, бо подібного ще ніколи не було в нашій державі. Буде виправдовування про зростання курсу, ціна на нафту тощо.

Тепер про доходи в бюджет. Складається враження, що у нас в державі всі почали платити податки і залишився тільки недобраний акциз на пропан-бутан.

Ініціатори зрівняння ставок акцизного податку на скраплений газ та бензин аргументують це необхідністю паритетного формування доходів Державного дорожнього фонду.

Але по факту все навпаки: в 2019 році в середньому кожен власник автомобіля сплатив у формі акцизного податку, що входить до вартості пального до Державного дорожнього фонду: 2400 грн – за дизельне авто, 1700 грн – за газове авто та 1200 грн – за бензинове авто.

Тобто, бензинові авто найбільше експлуатують дороги в Україні та найменше сплачують до Державного дорожнього фонду.

Крім того, до фонду надходить акцизний податок з пального, яке не використовувалося транспортними засобами на автомобільних дорогах: 100% авіаційне пальне для літаків, 69% – дизельне пальне для сільського господарства, гірничодобувної, металургійної та будівельної промисловості, залізниці, оборони тощо, 10% скрапленого газу для сільського господарства та побутових потреб населення.

Чергова бульбашка стосовно небезпеки залежності від постачальників газу з держав Росії та Білорусі.

Але якщо постачання газу припиняється – власник авто натискає перемикач "скраплений газ/бензин" та переводить своє авто на використання бензину, а трейдери, в свою чергу, шукають альтернативні шляхи поставок.

На щастя, в світі значний профіцит газу – 10 млн т щороку. При цьому, що будемо робити з дизельним паливом (ДП), якщо його поставки обмежать?

Частка імпорту в Україну ДП зросла з 7,2% у 2003 році до 90% у 2019 році: до 50% імпорт з Білорусі, до 30% – з Російської Федерації.

Може теж збільшимо ставку на нього?

Автори проектів про збільшення роздрібних цін на газ не врахували такі важливі соціально-економічні показники розвитку держави, що до відповідного періоду попереднього року:

– реальний ВВП в другому кварталі 2020 року знизився на 11,4%,
– реальний наявний дохід в другому кварталі 2020 року знизився на 7,3%,
– експорт січень – липень в 2020 році скоротився на 7,4%,
– капітальні інвестиції січень– червень 2020 року оминули державу на 34,9%.

Особливо постраждав ринок праці, рівень безробіття в другому кварталі 2020 року зріс до 9,9%. Темпи зростання середньої зарплати в січні – серпні 2020 року знизилась до 8,8%.

Заборгованість населення за ЖКП на кінець серпня 2020 року склала 55,3 млрд грн, або збільшилася на 6% до відповідного періоду минулого року. Ціни зросли в державі на 15%.

В січні – серпні 2020 року на місячну зарплату можна придбати літрів пального: автогазу – 1007 літрів, дизельного палива – 469 літрів, бензину – 461 літр.

Таким чином, збільшення ставки акцизного податку на скраплений газ з одночасним зменшенням ставки акцизного податку на бензини не призведе до збільшення вітчизняного виробництва бензинів, щоб забезпечити потреби України. А лише матиме негативні соціально-економічні наслідки.

Суспільство має чітко розуміти встановлені державою пріоритети і саме податкові ставки в повній мірі мають враховувати соціальні і економічні вимоги споживачів.

Олег Широков, Виконавчий директор Української асоціації скрпаленого газу (УАСГ)

Новини

24 Квітня 2024

Байден підписав закон про надання Україні 61 млрд дол підтримки

Україна отримала черговий транш допомоги від ЄС на 1,5 млрд євро

Anglo American зберігає видобуток залізної руди на стабільному рівні

Постачання критично важливих акумуляторних металів задовольняє сьогоднішній попит

Заводи Ostchem виготовили 520 тис тонн мінеральних добрив у I кварталі

Енергетики продовжуватимуть вечірне обмеження постачань для промисловості

Інтерпайп пропонує скоригувати систему бронювання працівників

Канада збільшує видобуток залізної руди

Мініекономіки планує пришвидшити підписання промислового безвізу з ЄС

Канада дозволила компанії Airbus використовувати російський титан

Безпілотники атакували меткомбінат у Ліпецьку, якій постачає сталь для російської оборонки

Рада планує надати переваги працюючому “у білу” бізнесу

В енергосистемі зберігається дефіцит електроенергії

Пакистан у березні суттєво збільшив імпорт металобрухту

Сенат США схвалив пакет допомоги Україні на 61 млрд дол

Через недосконалість санкцій російські металурги стали багатшими на $50 млрд

ВСІ НОВИНИ ⇢