Подробнее Запомнить город


У пошуках втрачених цифр

размер текста:

Газова угода нарешті підписана. Але Росія стверджує, що продає газ Україні за 360 доларів, а Україна каже, що купує його за 228.

Вперше після двотижневої перерви загуділи під тиском в «аверсному» напрямку труби українського газогону. Перший газ із Росії прийняла вже добряче розпіарена станція «Суджа», слідом за нею почали приймати паливо й інші газовимірювальні станції (ГВС). «Ми збільшуємо тиск на всіх напрямках», — мовив давно очікувану в Європі фразу офіційний представник «Газпрому» Сергій Купріянов. Близько 12–ї години сьогоднішньої ночі «блакитне паливо» мають отримати замерзлі й добряче роздратовані європейці. Принаймні таку обіцянку голові Єврокомісії Жозе Мануелю Баррозу дав український Президент Віктор Ющенко.

Плюс «усушка» і «утруска»

Новий десятирічний контракт на постачання природного газу керівник «Нафтогазу України» Олег Дубина та очільник «Газпрому» Олексій Міллер підписували під прицілом телекамер та на тлі двох Прем’єр–міністрів — Юлії Тимошенко й Володимира Путіна. Головні пункти двостороннього документа країна довідалася напередодні: негайний перехід на ринкові умови, ціна газу не буде пов’язана з вартістю транзиту, зі схеми вилучають посередників. За кадром залишилося значно більше: вартість технологічного газу для забезпечення транзиту, період перегляду ціни, формула знижки на наступні роки, хто торгуватиме російським газом в Україні. Зрештою, ні Юлія Тимошенко, ні Володимир Путін офіційно не сказали головного: якою все ж таки буде ціна російського газу на перший квартал нинішнього року.

Речником Юлії Володими­рівни виступив віце–прем’єр Григорій Немиря, якого називають «особистим міністром зовнішніх справ» пані Тимошенко. Він попросив народ зачекати хоча б два дні — «оскільки, як сказала Прем’єр, ця формула буде застосована вперше, перш ніж відповідально називати ціну, треба достеменно провести підрахунки». Але віце–прем’єр назвав «приблизну» цифру — не більше 235 доларів за тисячу кубометрів, маючи, очевидно, на увазі середньорічну ціну. На вчорашній прес–конференції Юлія Тимошенко назвала остаточну ціну: 228 доларів на кордоні плюс транзит. При цьому вартість технічного газу — 153,9 долара.

Такі тривалі підрахунки нині неабияк бентежать експертів. А заодно й екс–Голову Верховної Ради та колишнього міністра економіки Арсенія Яценюка. «Коли говорять, що не зрозуміло, якою у формулі буде ціна, — це неправда. Двічі по два — завжди чотири, — сказав Яценюк в інтерв’ю «5–му каналу». — І в такій формулі, я пригадую, коли ми обговорювали в 2006 році це питання (тоді Яценюк очолював Мінекономіки. — Авт.), є так звана базова ціна, за якою рахуються всі коефіцієнти».

Натомість керівник «Газпрому» дуже швидко, наступного ж дня після розмови прем’єрів тет–а–тет, зняв обітницю мовчання. Російська преса розтиражувала доповідь Міллера Путіну: «У першому кварталі цього року газ буде постачатися [в Україну] за ринковою формулою ціни, і базова ціна становитиме 450 доларів. З урахуванням понижуючого коефіцієнта у 20% ціна вийде 360 доларів».

Російський прем’єр, ніби й не зустрічався ніколи зі своєю українською колегою, здивовано попросив уточнити, що означають слова «понижуючий коефіцієнт». «Знижку застосували через те, що вартість транзиту залишилася на старому рівні — 1,7 долара, — пояснив Міллер. — Але вже з 2010 року «Газпром» відповідно до контракту виходить на ринкові ціни».

Таким елегантним прийомом під дих газовий монополіст заперечив одну з обіцянок Юлії Володимирівни: що з 2010 року, мовляв, Україна купуватиме газ на 10% дешевше, ніж Європа.

Ще одна важлива деталь домовленостей між «Газпромом» і «Нафтогазом» — «дочка» російського ВАТ, компанія «Газпром–збут Україна» отримає до 25% українського ринку для реалізації газу, повідомив учора заступник голови правління «Газпрому» Олександр Медведєв.

Треба було обирати зворотний відлік!

Вітчизняні експерти про «маленькі нюанси» двостороннього контракту, які зазвичай здатні серйозно змінити позицію однієї із сторін, нині довідуються переважно з Москви. Керівник «Газпрому» Олексій Міллер повідомив: у підписаному Тимошенко і Путіним документі передбачено спеціальний механізм — якщо «будуть збої в платежах, то ми автоматично переходимо на механізм стовідсоткової передоплати. Україна повинна буде платити за місяць вперед». Глава холдингу був досить категоричним: це достатньо жорсткий механізм — досить одноразового неплатежу, і торгівля автоматично переходить на режим перед­оплати. Якщо зважити, що між двома компаніями постійно виникають суперечки щодо термінів та розмірів оплати (одну з них невдовзі має розглядати Стокгольмський арбітраж), то стає зрозуміло: Кремль може застосувати «удар передоплатою» практично в будь–який момент. І для досягнення будь–яких своїх результатів.

Перший заступник глави президентського секретаріату Олександр Шлапак звинуватив Юлію Тимошенко, що Прем’єрка не в усьому виконала директиви глави держави: головним пунктом у них йшлося про трирічний перехідний період до ринкових умов. Ціну $450 на українсько–російському кордоні, від якої «Газпром» надав Україні 20–відсоткову знижку, пан Шлапак назвав «неправильною»: особливо на прикладі ціни на кордоні Україна—Угорщина ($403) та Німеччина–Чехія ($385) без урахування транзитного ключа. За словами чиновника, якби розрахунки вели у зворотному напрямі, тобто бралася ціна на кордоні Німеччина—Чехія, то у нас була б ціна $202 за тис. куб. м. «Чому Україна одержала із старту ціну, яка є гіршою, ніж у більшості країн Європи? У директивах питання стояло — симетричність принципів ціни і ставки транзиту. Ціна транзиту залишена без змін», — зазначив Олександр Шлапак.

На думку уповноваженого Президента України з питань енергетичної безпеки Богдана Соколовського, економічно обгрунтованою ціною газу на українському кордоні мала би бути ціна 199 доларів, а вартість транзиту, враховуючи ринкові умови, — $3,2.

Керівник секретаріату Президента Віктор Балога назвав факт приховування ціни на імпортний російський газ підставою для підозр у корупції. За його словами, два дні на обрахунок точної вартості газу для України, які попросила Тимошенко, дають їй простір для вільних імпровізацій з формулою ціни. «Складається враження, що уряд спочатку купив завеликі черевики, а вже потім думатиме, як ходити у більшому на кілька розмірів взутті», — заявив Балога.

...А тим часом підписання українсько–російського контракту знизило вартість газу в Європі: у Великій Британії на 8,7%, в Голландії — на 9,1%, в Німеччині — на 13%.

КОМЕНТАРІ

Нас не посвариш!


«У довготерміновому вимірі Росія не досягла успіху в газовій суперечці з Україною, оскільки їй не вдалося посварити цю країну з Європою», — вважає Збігнєв Бжезінський, колишній радник американського президента Джиммі Картера у справах національної безпеки. На його думку, головною метою конфлікту було вбити клин у відносини України з Європою. «Росіяни сподівалися, що європейці здійснять великий тиск на Україну і дадуть їй зрозуміти, що не повинні рахуватися з нею. Це вдалося не так добре, як вони сподівалися», — заявив Бжезінський в інтерв’ю «Нью–Йорк таймс».

Натомість на європейському фронті погіршилася репутація і Росії, і України. «Газ, що постачається з Росії, — не гарантований, газ, що постачається через Україну, — також не гарантований, — сказав Жозе Мануель Баррозу. — І це об’єктивний факт». Президент Єврокомісії запросив у Брюссель Віктора Ющенка. «Це буде хороша нагода обговорити останні проблемні питання, пов’язані з газовою кризою».

... ...
 


Комментарии
комментариев: 0

...
Новости партнеров


Дайджест
30 жовтня 2019 року в Україні набув чинності закон про концесію. Як він змінив правила гри на ринку та чи дозволить оновити інфраструктуру в країні?
09.04.21
Верховная Рада приняла за основу законопроекты о реструктуризации валютных кредитов, многие из которых украинцы взяли еще до мирового кризиса 2008 года, и до кризиса 2014-2015 годов, вызванного агрессией России, когда из-за девальвации гривны суммы валютных займов выросли в разы. Идея в целом выглядит правильно, но что не так с этими законопроектами.
На восьмому році війни з Росією частина українських підприємств продовжує торгувати з РФ та пострадянським простором. Що змушує їх це робити, які переваги у європейських ринків і чому не всі ними користуються?
08.04.21
08.04.21
В июле 2021 года Еврокомиссия опубликует Закон о Carbon Border Adjustment Mechanism. Документ вступит в силу с 2023 года и введет в действие так называемую карбоновую пошлину. Ею будет облагаться вся промышленная продукция, пересекающая границы ЕС, если в цепочке ее производства присутствовал углеродный след.
Великий бізнес швидко пристосовується до кризових умов. На відміну від малих та середніх підприємців, компанії, які формують цілі галузі, мають достатній запас стійкості. Як під час локдауну в Києві працюють продавці будівельних матеріалів, ресторани та освітні заклади?
08.04.21
По словам министра финансов Сергея Марченко, в ближайшие два месяца МВФ может заключить с Украиной staff level agreement (соглашение на уровне персонала). После этого, "будем делать свою работу, принимать необходимые законы, чтобы получить, наконец, средства". Как видно, подходы не изменились: правительство о чем-то за закрытыми дверями договаривается с Фондом, а затем ставит парламент перед фактом.
06.04.21
Внешняя торговля Украины по итогам I квартала показала внушительный рост в денежном выражении. Несмотря на коронакризис, прогресс налицо, хотя повод для оптимизма не такой и большой, как может показаться на первый взгляд.
На украинском рынке нефтепродуктов сохраняется неопределенность из-за того, что российская "Роснефть" отказывается поставлять в нашу страну свою продукцию. Учитывая, что речь идет примерно о четверти всего дизтоплива и автогаза в балансе Украины, может образоваться дефицит топлива.
02.04.21
02.04.21
Украинская металлургическая отрасль испытывает кадровый голод. Сложная экономическая ситуация, трудовая миграция, низкий спрос на рабочие профессии среди молодого поколения. Ситуацию не спасает высокий уровень заработных плат на меткомбинатах. В 2020 году средняя з/п металлурга была на 20,1% выше, чем средняя по стране. Несмотря на кризис, в прошлом году украинский ГМК практически не снизил темпов производства.
01.04.21
01.04.21, Rail.insider
Для забезпечення справедливих тарифів необхідно зрештою здійснити реформу Укрзалізниці й створити умови для розвитку конкуренції. Вантажні перевезення не повинні покривати збитки від пасажирських перевезень або забезпечувати сплату величезного податку на землю під коліями.
31.03.21
30.03.21
29.03.21
26.03.21
25.03.21
23.03.21
22.03.21
16.03.21
12.03.21
09.03.21
05.03.21
02.03.21
01.03.21
26.02.21
24.02.21
19.02.21
16.02.21
11.02.21


Жми «Подписаться» и получай самые интересные новости портала в Facebook!