Казахстан замислився про експорт нафти в обхід Чорного моря
Економіка Новини Транспорт
У разі погіршення ситуації в Чорному морі Казахстан розглядає можливість перенаправлення експортної нафти з російського порту Новоросійськ у Чорному морі до порту Усть-Луга на узбережжі Балтійського моря. Про це заявив заступник гендиректора компанії «КазТрансОйл» з транспортування Ерік Сагієв, повідомляє «Інтерфакс».
По Новоросійську нами розглядаються варіанти. У разі погіршення ситуації в акваторії Чорного моря ті обсяги, які ми транспортуємо за напрямом порту Шесхаріс, будуть перекинуті в порт Усть-Луга. Так ми плануємо”, — сказав Сагієв.
Нагадаємо, ДУ «Держгідрографія» випустила прибережне попередження, яким з 4 серпня оголосила акваторії російських портів Анапа, Новоросійськ, Геленджик, Туапсе, Сочі, Тамань зоною військової загрози. Цьому передувала «бавовна» з ВДК «Олєнєгорскій горняк» і нафтовим терміналом у Новоросійську. Крім того, в ніч на 5 серпня морські дрони атакували біля Керченського мосту російський нафтовий танкер, що перевозив нафтопродукти для російської армії і флоту.
У Новоросійську працює нафтовий термінал КТК («Каспійський трубопровідний консорціум»), який є основним маршрутом експорту казахстанської нафти — на неї припадає 80% усіх обсягів, що прокачуються по нафтопроводу.
Трубопровід потужністю 67 млн т нафти на рік з’єднує нафтові родовища заходу Казахстану та російські на шельфі Каспію з морським терміналом у Новоросійську. Акціонерами КТК є Росія (24% в управлінні «Транснафти», 7% на балансі) — 31%, Казахстан (представлений «Казмунайгазом» — 19% і Kazakhstan Pipeline Ventures LLC — 1,75%) — 20,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company — 15%, Lukarco B.V. — 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company — 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited — 7,5%, BG Overseas Holding Limited — 2%, Eni International N.A. NV. — 2% та Oryx Caspian Pipeline LLC — 1,75%.
Фактичний контроль КТК росіяни неодноразово використовували як інструмент політичного тиску на Казахстан. Зокрема у 2022 році російська сторона кілька разів зупиняла прокачування через ремонт виносних буїв та з інших причин.
Росія контролює ще один експортний маршрут із Казахстану — нафтопровід Атирау—Самара, через який можна зокрема постачати казахстанську нафту у країни ЄС.
Казахстан намагається диверсифікувати експорт нафти через непідконтрольні Росії канали збуту.
Підпишіться на Minprom у Telegram, щоб залишатися в курсі важливих новин
Відкрити Telegram