Укрзалізниця потребує повноцінної реформи – експерт

Економіка Новини
Укрзалізниця потребує повноцінної реформи – експерт

«Укрзалізниці» потрібна повноцінна реформа, яка передбачає розділення на кілька незалежних компаній, які б самі могли визначати вартість власних послуг, замість точкових рішень, результатом яких стане чергове підняття тарифів. Таку думку висловив генеральний директор Групи Метінвест Юрій Риженков в інтерв’ю українському Форбс.

У серпні УЗ направила нову редакцію тарифного збірника на розгляд Мінінфраструктури. Вона перебачає спрощення розрахунку вартості перевезення та усунення диспропорції між вартістю перевезення різних класів вантажів, тобто наближення цих тарифів до одного рівня.

Найбільше уніфікація вплине на вартість перевезення мінбудматеріалів, вугілля та руди, частково – на зерно. Зокрема, нова редакція збірника включає збільшення тарифів на перевезення руди та вугілля на 19%, коксу – на 12% і зерна – на 11%.

Юрій Риженков вважає, що перевезення руди і зерна не має коштувати однаково, оскільки витрати перевізника на доставку цих вантажів різні.

«Перевезення руди – це перевезення прямим маршрутним поїздом із пункту А в пункт Б, тобто з комбінату в порт. При цьому ГЗК сам формує маршрутний поїзд. УЗ залишається лише надати великий магістральний локомотив та власну інфраструктуру – колію. Перевезення зерна суттєво дорожча операція для УЗ – состав потрібно збирати невеликими локомотивами по декілька вагонів з різних елеваторів на різних залізничних станціях, перед тим як везти в порт. Тобто витрати «Укрзалізниці» на доставку співставного обсягу зерна суттєво більші, аніж руди», – зазначив він, додавши, що попит на перевезення зерна сезонний, а утримувати інфраструктуру і колектив треба весь рік, що також впливає на вартість.

«Зараз УЗ пропонує підняти тариф для металургів на 20%. Під час війни тариф для нас зріс більш ніж у двічі. При цьому УЗ показала мільярдні прибутки в 2023-му і за перше півріччя 2024-го, а «Метінвест» закінчив 2023 рік зі збитком. Вартість логістики знижує нашу конкурентоздатність. Тому ми не можемо погодитись з цим підвищенням», – зауважив він. За його словами, залізнична логістика по Україні займає близько 15% від собівартості продукції групи.

Більш вдалим рішенням було б проведення повноцінної реформи «Укрзалізниці», тобто розділення її на декілька незалежних компаній – інфраструктурну, тягову, пасажирську.

«Кожна з цих компаній має встановлювати власні прозорі тарифи на свої послуги. Складовою частиною цієї реформи має бути запровадження незалежного регулятора як на енергетичному ринку. Щоб цей регулятор був арбітром між бізнесом і УЗ в частині тарифів на монопольні послуги. Бо зараз є залізничний монополіст, який може встановити будь-які тарифи і ніхто не може перевірити, наскільки вони обґрунтовані», – вважає Риженков.

Новини

17 Вересня 2024

ФДМУ продовжив прийом заявок на участь в аукціоні з приватизації Білгород-Дністровського

Україна може розпочати експорт біометану в Європу

Туреччина збільшила імпорт залізної руди на 58%

Китай за 8 місяців 2024 року експортував в Україну товарів на $8,9 млрд

Україна відвантажила до Болгарії, Туреччини та Єгипту 1,31 млн тонн напівфабрикатів

Тарифи на залізничні перевезення  руди та зерна мають бути різними – ФРТУ

Укрзалізниця хоче збільшити тарифи на перевезення будівельних матеріалів на 52%

Верховна Рада прийняла закон про підвищення податків

Більшість бізнесу очікує зростання – ЄБА

Економічне бронювання не вирішить проблему з дефіцитом кадрів – Риженков

Німеччина додатково виділяє Україні 100 млн євро для проходження зими

Британська металургія закликає пришвидшити впровадження аналога CBAM

Металургія Індії потребує $280 млрд інвестицій для декарбонізації

Нафтогаз розраховує пройти зиму за рахунок українського газу

ЄС готується надати Україні 40 млрд євро кредиту до кінця року без участі США

Імпорт холоднокатаних рулонів у США зріс на 60,2%

ВСІ НОВИНИ ⇢