Через підвищення тарифів на вантажі Укрзалізниця ризикує втратити єдине джерело доходу – експерт

Економіка Металургія Новини Точка зору
Через підвищення тарифів на вантажі Укрзалізниця ризикує втратити єдине джерело доходу – експерт

З кожним роком дедалі більше вантажів переходить на автотранспорт, що є прямим наслідком політики підвищення тарифів УЗ. Тому, замість політики підвищення, Мінрозвитку спільно з Укрзалізницею мають напрацювати рішення для проблеми збитковості пасажирських перевезень. Про це заявив президент ОП Укрметалургпром Олександр Каленков.

“Залізничний транспорт традиційно є ключовою ланкою логістичної інфраструктури України. Однак останні ініціативи “Укрзалізниці”, зокрема значне підвищення тарифів на 37%, що планується в 2025 році, підривають її конкурентоспроможність та стимулюють масовий перехід вантажів на автотранспорт. Це загрожує не лише стабільності УЗ, а й економіці України загалом”, – сказав експерт.

Якщо у 2020 році автотранспорт забезпечував 39% всіх вантажних перевезень в Україні, то вже у 2023 році ця частка зросла до 55%. Це чіткий сигнал того, що бізнес обирає більш гнучкі й економічно вигідні способи транспортування, залишаючи залізницю поза увагою. І це не дивно – адже з 2015 року тарифи виросли у півтора рази, і чергове підвищення на 37% тільки посилить цю тенденцію, пояснив Каленков. Він наголосив: через перехід вантажів на автотранспорт Укрзалізниця втрачає дохідну базу. Адже втрата однієї тонни вантажу скорочує витрати компанії лише на 30%, тоді як 70% її витрат залишаються незмінними. Так виникне фінансова діра, яку буде неможливо буде залатати, адже витрати на утримання інфраструктури не зменшуються пропорційно до скорочення вантажних перевезень. Натомість збитки від пасажирських перевезень зростають, і у 2025 році можуть сягнути 25 мільярдів гривень.

“Міністерство розвитку громад та територій України також несе значну відповідальність за поточну ситуацію. Погодження підвищення тарифів, що призвело б до масового відтоку вантажів, викликає серйозні питання щодо їхньої ролі в регулюванні транспортної політики країни. Наразі виглядає так, що стратегічні прорахунки керівництва УЗ та відсутність належного контролю з боку міністерства поставлять під загрозу ключову галузь економіки”, – акцентував Каленков.

Він висловив переконання, що УЗ спільно з державою, місцевою владою та урядом має шукати можливості для суттєвого зниження збитковості. Натомість Наглядова рада компанії зосереджена на короткострокових фінансових рішеннях, які лише поглиблюють кризу.

“Це свідчить про відсутність стратегічного бачення та небажання брати на себе відповідальність за довгостроковий розвиток компанії, а лише отримувати мільйонні зарплати за бездіяльність”, – підкреслив Каленков.

Він закликав Міністерство розвитку громад та територій України спільно з УЗ розробити комплексний план дій щодо перегляду тарифної політики УЗ, зберегти вантажі на залізниці та вирішити разом з урядом питання збитковості пасажирських перевезень.

Нагадаємо, за результатами трох кварталів минулого року Укрзалізниця відзвітувала про 1,7 млрд грн чистого прибутку. Водночас, компанія суттєво збільшила операційні витрати, і через це ініціювала збільшення тарифу на вантажні перевезення на 37%.

Бізнес-асоціації розкритикували це рішення і попередили про значні ризики для економіки, які воно несе. Так, завод АрселорМіттал Кривий Ріг попередив, що може закрити завод, де працює 20 тисяч людей. А у Дунайському пароплавстві заявили про небезпеку зупинки флоту у разі підвищення тарифу.

Новини

23 Січня 2025

Південна Корея рекомендує ввести тимчасові антидемпінгові мита на нержавіючу сталь з КНР

Трамп оголосив про інвестиції $500 млрд в інфраструктуру ШІ в США

АрселорМіттал Кривий Ріг не зміг вийти на беззбитковість у 2024 – гендиректор

В Україні зріс попит на вживані авто з США майже на 50%

Суд США вирішить питання про продаж з молотка яхти російського олігарха за 300 млн доларів

Україна шукає до $20 млрд для збільшення виробництва зброї

Японський бізнес допомагатиме відновлювати Україну через нову платформу

РФ довелося перенаправити танкери в тихоокеанський порт заради Китаю

ДТЕК інвестує ще €450 млн в будівництво Тилігульської вітроелектростанції

21 Січня 2025

Уряд спростив процедуру будівництва об’єктів розподіленої генерації

Викиди в металургії Китаю у 2024 році зросли на 4,1%

В США створять нову службу з торговельних мит 

ЄК розробляє план повного припинення імпорту російського газу

Металурги України в 2024 році експортували 614 тис. т довгого прокату

Китай зменшив закупівлі російського вугілля у 2024 році на тлі санкцій

Укрзалізниця замовила у державної Укрнафти дизпалива на 1 млрд 

ВСІ НОВИНИ ⇢