Укрзалізниця досі не адаптувала умови брухтових аукціонів під ринкові реалії та запити покупців – ЗМІ
Економіка Металургія Новини Теми дня
Транспортна компанія Укрзалізниця досі не оновила умови продажу металобрухту відповідно до ринкових реалій і запитів покупців, попри консультації, які відбулися ще у вересні. Через це на складах держкомпанії продовжує накопичуватися тисячі тонн сировини, затребуваної на ринку. Про це повідомляє РБК-Україна у матеріалі «Дефіцит для металургів. Чому “Укрзалізниці” не вдається збільшити продажі брухту».
За даними видання, аукціони УЗ на продаж металобрухту відновилися наприкінці травня 2025 року та проводяться на платформі «Прозорро.Продажі». Компанія планувала реалізувати у 2025–2026 роках понад 200 тисяч тонн брухту, зокрема близько 100 тисяч тонн — до кінця цього року.
Водночас за період із травня по вересень УЗ вдалося продати лише 22,8 тисячі тонн, що журналісти називають «досить скромним результатом».
Експерти пояснюють низькі обсяги продажу тим, що Укрзалізниця виставляє брухт на торги за застарілими цінами та створює незручні умови для покупців.
«Перше питання до будь-якого товару — це його ціна. Укрзалізниця використовує для аукціонів квітневий рівень вартості брухту, хоча за останні шість місяців ціни знизилися на дві тисячі гривень за тонну. Тобто нинішні умови тендерів — уже не ринкові», — зазначив президент об’єднання підприємств «Укрметалургпром» Олександр Каленков.
Ще однією проблемою, за даними РБК-Україна, є логістика. Компанія відвантажує металобрухт лише на власних станціях, не пропонуючи доставку до підприємств-споживачів.
«Металургійним заводам незручно забирати товар по розкиданих по країні станціях. Весь ринок брухтозаготівлі працює на умовах постачання на локацію споживача», — підкреслює видання.
У результаті тисячі тонн цінного ресурсу іржавіють на станціях або навіть розтягуються, адже забезпечити контроль над усім майном складно. Через це, за словами експертів, виграє сірий ринок металобрухту.
Попри зустріч із представниками галузі, яку УЗ провела у вересні, умови аукціонів не змінилися.
«Результати торгів можна назвати незадовільними. “Укрзалізниця” вкотре провалить план надходжень від продажів брухту», — заявив Олександр Каленков.
Директор «Центру транспортних стратегій» Сергій Вовк наголосив, що поки компанія не змінить умови поставки, говорити про ефективність аукціонів передчасно. За його словами, УЗ планувала заробити 1,8 млрд грн у 2025 році та 1,5 млрд грн у 2026-му, однак досягти цих показників навряд чи вдасться.
Заступник голови парламентського комітету з питань економічного розвитку, народний депутат Дмитро Кисилевський наголошує, що забезпечення металургії сировиною є стратегічно важливим для економіки.
«Одна тонна експортованого брухту не приносить державі жодної копійки, оскільки постачається до ЄС без сплати мита. А тонна брухту, переробленого в Україні, дає не менше 12 тисяч гривень податків», — підкреслив Кисилевський.
Він також назвав ситуацію із брухтовими аукціонами глухим кутом. «Якщо Укрзалізниця продає сировину лише експортерам, це – зрада», – зазначив він.
Журналісти нагадують, що фінансовий стан «Укрзалізниці» залишається складним: пасажирські перевезення є глибоко збитковими, з очікуваними втратами у 22 млрд грн у 2025 році. Загальний збиток компанії прогнозується на рівні 17,6 млрд грн, тому продаж металобрухту міг би стати одним із джерел додаткових доходів.
Підпишіться на Minprom у Telegram, щоб залишатися в курсі важливих новин
Відкрити Telegram