Укрзалізниця не міняє умови брухтових аукціонів, обмежуючись лише демонстрацією намірів – ЗМІ

Економіка Металургія Новини Теми дня
Укрзалізниця не міняє умови брухтових аукціонів, обмежуючись лише демонстрацією намірів – ЗМІ

Для активізації аукціонів з продажу металобрухту «Укрзалізниці» потрібно лише змінити їх умови, зробивши їх зручнішими для покупців і такими, що відповідають поточній ситуації на ринку. Проте наразі транспортна компанія обмежується лише демонстрацією намірів піти назустріч побажанням учасників торгів.

Про це пише видання ГМК-центр у статті «Продажі на папері: чому відвантаження металобрухту «Укрзалізниці» впали до найнижчого рівня за 7 років» .

У травні 2025 року після півторарічної перерви УЗ відновила аукціони з продажу металобрухту, що стало можливістю покращити своє складне фінансове становище. Водночас торги наразі проходять неефективно, оскільки вони часто зриваються через брак достатньої кількості учасників.

«За півроку «Укрзалізниця» змогла продали лише 28,2 тис. т сировини, а фактичні відвантаження брухту з майданчиків УЗ впали до 7-річного мінімуму і становили лише 10 тис. т. На жаль, це суттєво менше не лише за попередні показники, а й за потенційні можливості УЗ», – констатує видання.

Учасники ринку, яких опитав ГМК-центр, скаржаться, що стартові ціни на брухт на торгах УЗ значно перевищують ринкові, оскільки встановлені на основі довідки «Укрпромзовнішекспертизи», виданої ще у квітні. Відтоді ціни значно знизилися, і закупівля брухту втратила економічну логіку.
«Загальні витрати покупця перевищують стартову ціну лота на 37,5%. Це понад вісім позицій додаткових послуг, які неможливо передбачити заздалегідь», — зазначає Валентин Макаренко, голова правління «Інтерпайп Втормет».

Як пояснив генеральний директор «Метінвест-Ресурс» Іван Ковалевський, стартова ціна — лише частина кінцевої вартості. До неї додаються 5% комісії Prozorro, плата за засмічення, навантаження та доставку. Через це металургійним підприємствам невигідно купувати брухт у «Укрзалізниці».

«Та ціна, яку УЗ пропонує на внутрішній ринок, не відповідає поточним ринковим умовам, тому ми в таких торгах не беремо участі. Для прикладу, завод “Каметсталь” купує брухт за 8 тис. грн/т із доставкою автотранспортом. Брухт залізницею коштує 7,6 тис. грн/т, тоді як на торгах УЗ ціна становить 7,2 тис. грн, але з урахуванням додаткових послуг виходить 8,7 тис. грн — тобто дорожче за ринок», — навів розрахунок Костянтин Басс, голова наглядової ради групи «Укрмет».

ГМК-центр також підкреслює, що оскільки самостійне завантаження брухту покупцями неможливе через режимний статус об’єктів УЗ або є нереальним за обсягами для масового відвантаження, бізнес пропонує перейти на умови FCA (товар завантажений у транспортний засіб продавця та переданий перевізнику) замість чинної системи EXW (відвантаження зі складу продавця), а також окремо оплачувати завантаження брухту. Це є логічним, оскільки весь український ринок металобрухту працює на умовах FCA.

«Це потребує коригування, оскільки такі умови відвантаження на адресу продавця та з оплатою покупцями багатьох додаткових послуг призводять до ще більшого зростання вартості брухту та, відповідно, до зниження економічної доцільності покупки його в «Укрзалізниці» й найголовніше — до непрозорих відносин і відсутності гарантій отримання товару вчасно», — підкреслює Валентин Макаренко.

За інформацією ГМК-центру, раніше вважалося, що брухт УЗ у середньому займав 10-15% від загального обсягу споживання сировини українськими метзаводами. Цей показник розраховували на основі продажів «Укрзалізниці» на «Прозорро.Продажі». «Насправді, якщо рахувати за фактичними відвантаженнями сировини на адресу металургів, частка брухту УЗ рідко перевищувала 6%», – підкреслюють журналісти.

«Постійні зриви торгів і низькі темпи відвантажень ставлять під сумнів виконання планів компанії на 2025 рік і прагнення зайняти 8% внутрішнього ринку брухту», – пише видання.

ГМК-центр констатує, металургійні компанії готові й надалі купувати сировину в «Укрзалізниці» на прозорих, ринкових умовах. Їхня потреба оцінюється у близько 20 тис. тонн щомісяця, що навіть перевищує річний план реалізації УЗ на 2026 рік.

«Втім, поки перевізник лише декларує готовність до діалогу, не здійснюючи реальних змін, які могли б зробити торги справді конкурентними», – пишуть журналісти.

Новини

7 Листопада 2025

В Україні почалось будівництво другої євроколії

Польща веде переговори з банками, щоб врятувати гіганта вуглевидобутку JSW

Україна експортувала понад 190 млн тонн вантажів

США додали коксівне вугілля у список критично важливих мінералів

РФ атакувала енергетику в чотирьох областях: введені жорсткіші графіки відключень світла

Україна домовляється про збільшення імпорту скрапленого газу із США через Польщу 

Ілон Маск може стати першим трильйонером у світі

ЄС проти китайського нікелю: Брюссель відкрив розслідування

6 Листопада 2025

Біля Одеси збудують логістичний хаб для зберігання та фасування міндобрив

Держгеонадр продала сім дозволів на видобуток бурштину і глини 

Удар РФ знеструмив 8 шахт на Дніпропетровщині: під землею перебували 2595 гірників

В Україні після довгої перерви відновлять геологічну розвідку

Болгарія хоче взяти під контроль завод російського гіганта “Лукойл” після санкцій США

У Туреччині виявили родовище золота

Уряд Кореї запускає пакет допомоги для модернізації сталеливарних підприємств

ЄС послабив вимоги до промислових підприємств в угоді про скорочення викидів до 2040 року 

ВСІ НОВИНИ ⇢