Автоцивілка об'їжджає виплати

Точка зору

Пілотний проект з прямого врегулювання з ОСЦПВ не виправдав очікування учасників ринку. Частка страховиків – учасників проекту перевищує 50% ринку, але лише 13% страхових випадків їхніх клієнтів врегульовуються за новою схемою. Щоб поширити нові правила на весь ринок, треба змінювати законодавство або йти на поступки іншим страховикам.

Пряме врегулювання страхових випадків з ОСЦПВ поки не стало затребуваним серед українців. За даними МТСБУ, з 1 грудня 2016 року, коли був запущений пілотний проект, до 31 серпня 2017-го за системою прямого врегулювання страховики отримали 5658 звернень (13,46% від всіх страхових випадків СК – учасників проекту). З них врегульовано 4774 шт.

Учасниками пілотного проекту є 18 страхових компаній: «АХА Страхування», «Арсенал Страхування», «PZU Україна», «ВУСО», «Аска», «Оранта», «ПРОСТО-Страхування», «Уніка», «Провідна», «ІНГО Україна», «Універсальна», «Міжнародна СК», «Кредо», «Країна», «Аско-Донбас Північний», «Колоннейд Україна» (колишня «QBE Україна»), «Брокбізнес», «Європейський страховий альянс». Їхня частка на ринку ОСЦПВ перевищує 50%.

Проїхалися навпрямки

Пряме врегулювання позиціонується як ринковий спосіб прискорити страхові виплати потерпілим в ДТП і навіть збільшити їх розмір. І поки статистика підтверджує це. Середній термін виплати склав 47 днів, а в середньому на ринку – 106 днів. Середня сума компенсації склала 14,996 тис. грн, що на 5% більше, ніж відшкодування за класичною схемою (14,294 тис. грн).

Як повідомляв FinClub, врегулювати за системою прямого врегулювання можна не всі страхові випадки. По-перше, ДТП має відбутися за участі не більше двох транспортних засобів, обидва з яких застраховані в СК – учасниках пілотного проекту. Причому не може бути завдано збитків життю і здоров'ю, один з водіїв повинен повністю відповідати за ДТП, а його учасники не можуть бути в стані алкогольного або наркотичного сп'яніння.

Деякі компанії задоволені проміжними результатами. «Практика нашої компанії показує, що система прямого врегулювання працює досить ефективно, і з часом буде тільки набирати потужності. У нас частка виплат в загальному обсязі щомісяця зростає на кілька відсотків. Зараз частка виплат з ОСЦПВ, які оформлені за системою прямого врегулювання, становить 18% (понад 370 страхових справ)», – говорить директор департаменту врегулювання СК «ІНГО Україна» Олег Коваленко-Кужольний. «Частка таких випадків зростає щомісяця: з 13% в грудні до 20% в липні. Від моменту запуску прямого врегулювання наша компанія врегулювала 1054 збитки в рамках системи прямого врегулювання. Це близько 20% страхових подій з ОСЦПВ, врегульованих компанією за цей період», – розповідає заступник віце-президента з операційної діяльності СК «AXA Страхування» Руслан Грабко.

Похвалитися успіхами можуть не всі. Директор департаменту врегулювання збитків регіональної мережі компанії «Арсенал Страхування» Костянтин Палазов підрахував, що виплати з прямого врегулювання у їхній компанії займають лише 10% від загальної числа виплат в кількісному вираженні. «В середньому за нашою компанією відбувається близько 30-40 таких виплат щомісяця», – розповідає Костянтин Палазов. У компанії «ВУСО» частка страхових випадків, урегульованих за системою прямого врегулювання, ще нижче – близько 8%.

Цікаво не всім

Решта 38 компаній – учасників ринку ОСЦПВ не поспішають приєднуватися до проекту. І хоча влітку ЧИМАЛО компаній зацікавилися прямим врегулюванням, нові учасники проекту не з'явилися. «По-перше, колеги бояться, що з прямого врегулювання рівень збитковості буде значно вище, ніж за класичною системою виплат. Але, згідно зі статистикою, це не так. По-друге, деякі колеги не мають ліквідних активів, і їм нема що перерахувати до фонду МТСБУ для забезпечення виплат з прямого врегулювання. Тому вони платять відшкодування протягом більше 120 днів. По-третє, не всі готові витрачати ресурси на будь-які зміни бізнес-процесів у своїй компанії, і чекають, поки зовнішнє середовище змусить їх змінюватися», – вважає голова наглядової ради СК «ВУСО» Олександр Шойхеденко.

«До проекту підключилися компанії, які готові перебудовувати свої бізнес-процеси заради зручності своїх клієнтів, турбуються і готові надавати якісний сервіс. Можливо, у компаній, яких немає в проекті, є побоювання, що їхня збитковість зросте, оскільки їхні збитки не будуть так сильно мінімізовані іншими компаніями, які займатимуться їх врегулюванням. Можливо, їх також відштовхує необхідність додаткового внеску», – каже Костянтин Палазов.

Рішення зверху

Популяризувати пряме врегулювання можуть його учасники. «Страхові компанії повинні постійно розповідати про фінансові показники проекту з прямого врегулювання. Непогано було б провести конференцію, на якій би відповіли на всі заперечення страховиків і показали реальні плюси прямого врегулювання, – вважає Олександр Шойхеденко. – Достатньо розповісти клієнту про пряме врегулювання під час продажу полісу і написати скрипти для кол-центру страховика. Як доповнення можна використовувати також інші методи донесення інформації, але вони будуть значно дорожчими і менш ефективними».

Деякі компанії проводять виплати клієнтам, навіть якщо страховий випадок не підпадає під параметри прямого врегулювання. В «ІНГО Україна» продають страховий продукт «# ЦВплюс». «Він продається разом з полісом ОСЦПВ і дозволяє водіям отримувати відшкодування за пошкодження власного автомобіля. Поліс оформляється як договір добровільного страхування засобу наземного транспорту КАСКО. Його вартість коливається в межах 150-480 грн в залежності від регіону реєстрації автомобіля. Такі страхові продукти стали з'являтися на ринку як відповідь на небажання багатьох компаній спрощувати виплати і приєднуватися до системи прямого врегулювання», – розповідає Олег Коваленко-Кужольний.

Послуга «Автоцивілка на двох» від СК «АХА Страхування» дозволяє отримати виплату незалежно від того, у якій компанії застрахований винуватець ДТП, і дає низку переваг. «Наприклад, виплату без врахування зношування, послуги технічного асистансу, відсутність франшизи», – говорить Руслан Грабко. Вартість послуги приблизно дорівнює вартості ОСЦПВ на цей автомобіль.

Деякі компанії під виглядом прямого врегулювання просувають міні-КАСКО за ціною до 8-10 тис. грн. «Щоб платити потерпілому клієнту в будь-якій ситуації, страховик має вести активну регресну роботу, щоб стягнути кошти з компанії винуватця ДТП або з самого винуватця, якщо виплата СК не покриє збитки. Ми підрахували, що об'єктивна вартість прямого врегулювання за умови, що через регреси вдасться повернути 80% виплат, – 200 грн. Але продавати додпослуги за таку ціну і займатися активно регресами мало хто хоче, тому страховики доповнюють її опціями і продають набагато дорожче», – сказав один зі страховиків.

Розширення охоплення застрахованих системою прямого врегулювання відбудеться в разі запровадження обов'язковості такої системи виплат. «Залишається сподіватися на зміни в МТСБУ, які дозволять запровадити систему прямого врегулювання в обов'язковій формі, або на зміни в законодавстві», – зазначає Олег Коваленко-Кужольний. За словами Руслана Грабка, на останніх загальних зборах членів МТСБУ страховики вирішили сформувати робочу групу, яка повинна розробити варіант проекту, що підходить більшості СК.

За інформацією FinClub, один з варіантів – дозволити СК ставати пасивними учасниками системи прямого врегулювання. Активні учасники (ними стануть 18 нинішніх членів проекту) врегулюють страхові випадки за системою прямого врегулювання і здійснюють взаєморозрахунки через єдину систему. Пасивне членство не передбачає виплат з прямого врегулювання. Якщо у винуватця ДТП буде поліс пасивної СК, а у потерпілого – поліс активної СК, то він зможе звернутися як до СК винуватця (класика), так і до своєї СК (пряме врегулювання).

Руденко Виктория

Новини

4 Жовтня 2024

Австралія з початку року збільшила експорт залізорудної сировнини

Європа продовжить використовувати нікелевий чавун до повноцінного запуску CBAM

Більше половини компаній не компенсуватимуть працівникам підвищення військового збору

Довгий прокат дешевшає на північноєвропейських ринках

Профільний комітет Ради схвалив законопроєкт про підвищення податків

Через мобілізацію в Україні не вистачає водіїв

Рішення щодо економічного бронювання прийнято – Железняк

Тариф на вантажні залізничні перевезення не має бути обтяжений сторонніми послугами

В Україні планують створити інвестфонд для розвитку бізнесу

МВФ ухвалить остаточне рішення про новий транш для України до 21 жовтня 

В Бразилії створюють фонд розробки критично важливих мінералів

Україні потрібно прискорювати будівництво зеленої генерації 

Війна між Ізраїлем та Іраном може призвести до дефіциту сталі в регіоні MENA

Канада обкладе додатковим митом у 25% китайську сталь та алюміній

Росія з легкістю обходить європейські санкції, щоб вести війну проти України – ЗМІ

3 Жовтня 2024

Брак сірчаної кислоти може завадити Індонезії збільшувати виробництво нікелю

ВСІ НОВИНИ ⇢