Як економічна криза вплинула на український бізнес

Точка зору

Сьогодні українська економіка переходить на стадію більш глибокого спаду, з впливом якого стикаються все більше підприємств. В цьому сенсі розвиток ситуації в Україні не особливо відрізняється від загальносвітової картини.

Цього тижня аудиторська компанія Ernst & Young за участі Європейської бізнес асоціації оприлюднила підсумки другого дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії". Перше було проведено в другій половині 2008 року.

В опитуванні, яке проводилося з 30 січня по 13 лютого, взяли участь 107 провідних українських та іноземних компаній, що працюють в Україні.

18% компаній представляють український бізнес, а інші 82% – це іноземні компанії, що працюють в Україні. Причому, 50% з них є глобальними компаніями.

50% учасників представляють малий бізнес (до 200 працівників), 27% є середніми компаніями (від 200 до 1000 працівників) та 23% – це великий бізнес (понад 1000 працівників).

18% з них працюють у роздрібній торгівлі, по 13% в нерухомості/будівництві та IT/телекомунікаціях, 10% у сфері фінансових послуг і страхування, 7% в енергетиці, на 6% у фармацевтиці та машинобудуванні, включаючи автопром.

Загальна оцінка ситуації

Вже за результатами першого дослідження, проведеного у другій половині жовтня 2008 року, 80% опитаних компаній заявили, що відчувають вплив економічної кризи на їхній бізнес.

Сьогодні, відзначають в Ernst & Young, українська економіка переходить в стадію більш глибокого спаду, з впливом якого стикаються все більше підприємств. В цьому сенсі розвиток ситуації в Україні не особливо відрізняється від загальносвітової картини.

На розвиток подій в нашій країні впливає глобальний економічний спад, який посилюється минулими очікуваннями подальшого росту і планами інвестицій в економіку, що розвивається.

Разом з тим, спостерігається ряд тенденцій, специфічних для української економіки. Україна зазнала бум бізнес активності протягом кількох попередніх років, і більшість компаній формували свої довгострокові плани та інвестиційні рішення, ґрунтуючись на очікуваннях збереження існуючого тренда.

"Коріння сьогоднішніх проблем української економіки – в незбалансованості фінансової системи, експортоорієнтованих ресурсних галузях, ринку готової продукції, орієнтованої на імпорт, а також політичної нестабільності. Найбільше на розвиток кризи в Україні впливають проблеми, характерні саме для української економіки", – йдеться у звіті.

В результаті, відзначають в Ernst & Young, бізнес в Україні приділяє більше уваги не проблемам глобального характеру, а вирішенню проблем, причини яких, в значній мірі, локального походження, як-то: девальвація гривні, різкі коливання валютних курсів, затримки платежів, політичні ризики, а також обмежений доступ до позичкових коштів.

В цілому дослідження показує, що вітчизняне бізнес-співтовариство стало більш песимістичним у прогнозуванні своїх фінансових результатів на 2009 рік.

Більшість респондентів передбачають зниження прибутку в 2009 році, у порівнянні з попереднім роком. Тільки одна третина очікує, що прибуток буде на такому ж рівні або навіть вище. 39% респондентів передбачають помірне зниження прибутку, у той час як 26% очікує, що зниження прибутку буде істотним.

За останні три місяці компанії більш чітко визначили прогнози свого прибутку на 2009 рік – як у бік суттєвого збільшення, так і погіршення.

Частина компаній, які вважають, що їх прибуток значно скоротиться, збільшилася на 16%. Разом, сьогодні 21% компаній очікує більш високого прибутку тоді, як в жовтні так вважали тільки 16%.

14% опитаних компаній вважають, що їхній прибуток буде зростати такими ж темпами, як і 2008 року, у порівнянні з 34% респондентів у попередньому дослідженні.

У той же час, тих, хто чекає на зменшення прибутку в 2009 році, збільшилася на 15% порівняно з жовтнем.

Як проявилася криза

У ході жовтневого дослідження найбільш актуальною назвали проблему скорочення обсягів продажу та рівня попиту. Сьогодні ж учасників дослідження найбільше турбує обмежений доступ до позикових засобів і капіталу, а також девальвація гривні.

"Ми стаємо свідками переходу України в наступну фазу економічної кризи, коли проблеми локальної фінансової системи та валюти, а також питання фінансування бізнесу і скорочення витрат компанії називають найбільш пріоритетними", – відзначають дослідники.

Обмежений доступ до фінансування не є єдиним симптомом погіршення ситуації. Обсяги продажів компаній продовжують скорочуватися – на це вказують 66% респондентів. Для порівняння, за результатами опитування в першій половині жовтня, тільки 44% респондентів мали скорочення обсягів продажів.

За останніми даними, 58% компаній вже спостерігали більш низькі обсяги продажів в 4-му кварталі 2008 року, в порівнянні з тим же періодом торік.

Ще більш важливою проблемою стають темпи скорочення продажів. В цілому, 65% респондентів, які відзначили скорочення продажів, вказали на зниження більш ніж на 10%, у порівнянні з 4-м кварталом 2007 року. Це істотно більше 25% відповіли так само в першій половині жовтня 2008 року.

49% респондентів скоротили обсяг виробництва з урахуванням зміни попиту, в той час як 16% компаній збільшили його, а 35% залишили без змін.

За оцінкою опитаних компаній, інші аспекти бізнесу також виявляють ознаки погіршення.

79% респондентів відзначили погіршення можливості доступу до позикових засобів і капіталом, 70% відзначили більш слабкі можливості інвестування в капітальні програми, а 69% відзначили послаблення касової позиції. Все це проблеми фінансового характеру.

У той же час, відзначили в Ernst & Young, респонденти налаштовані більш позитивно щодо нефінансових аспектів.

Так, 72% компаній відповіли, що не спостерігають змін у лояльності покупців, у той час як 12% навіть спостерігають поліпшення.

46% респондентів не відзначають змін в можливості реалізувати заплановану стратегію, а 9% упевнені, що у них зараз для цього є навіть більше можливостей.

37% компаній переконані, що їх можливості інвестувати в злиття та поглинання не зазнали змін, в той час як 15% зазначили, що в даному випадку їхні позиції покращилися.

32% опитаних не спостерігають змін в ситуації з новими можливостями для бізнесу, а більше чверті – 26% відповіли, що їхні позиції покращилися.

На думку аудиторів, такий оптимізм може частково пояснюватися тим, що нефінансові аспекти менше вимірних.

Кому жити добре

Дивно, але не всі компанії зазнають складності в існуючих умовах.

За даними Ernst & Young, 10% респондентів спостерігають підвищення доходів від продажу, і 5% відзначають поліпшення касової позиції, в порівнянні з ситуацією перед початком економічної кризи.

27% компаній в останньому кварталі 2008 року збільшили обсяги продажів, у порівнянні з таким же періодом роком раніше, а ще 15% зберегли ті ж обсяги. Це стало можливим завдяки бурхливому росту в докризовий період.

В цілому, 51% учасників опитування повідомили про скорочення обсягів продажів і попиту на їх продукти та послуги, у порівнянні з 56% у попередньому дослідженні.

"Крім існування особливих "нішевих" ринків, такі результати можуть бути пояснені збільшенням цін на товари та послуги компаніями, які намагаються таким чином знизити ризики, пов'язані зі змінами валютних курсів", – вважають дослідники.

Основна проблема – девальвація

У Ernst & Young виявили: більше всього український бізнес стурбований питанням девальвації гривні.

84% респондентів відзначили девальвацію серед найбільш актуальних проблем, з якими їм доводиться стикатися на нинішньому етапі, в порівнянні з 46% респондентів, які відзначили це питання в жовтневому дослідженні.

Проблема зниження обсягів продажів зайняв лише п'яте місце за кількістю відповідей.

Натомість 66% учасників дослідження занепокоєні затримками у платежах з боку партнерів і клієнтів, у порівнянні з 53% респондентів, що відповіли так само в жовтні.

Дослідження виявило, що українські компанії хочуть замість нестабільної гривні більш передбачувану валюту. Для цілей планування і бюджетування дві третини респондентів, плануючи свій бюджет на 2009 рік, не використовують гривню. Її віддають перевагу тільки 34% бізнесів.

Євро є найпопулярнішою валютою – її використовують 40% респондентів. Респонденти повідомили, що для цілей планування і бюджетування вони застосовують обмінний курс євро, середнє значення якого склала близько 10,40 гривень за євро за результатами опитування. Курс варіюється від 7,50 до 13,20 гривень за євро.

23% респондентів для цілей планування бюджету використовують долар США. За їх даними, що використовується при цьому обмінний курс коливається від 5,05 до 9 гривень за долар.

Для управління ризиками, пов'язаними з коливаннями обмінного курсу в протягом 2009 року, респонденти використовують такі заходи, як перехід на використання єдиної валюти для більшості операцій, щоденні операції з купівлі-продажу валют, а також прив'язку операцій до різних валют з метою домогтися більшої диверсифікації.

Зокрема, 33% респондентів відповіли, що будуть виробляти більше операцій з купівлі-продажу валюти з метою зниження відповідних ризиків. Ще 25% компаній зазначили, що вони будуть диверсифікувати свої ризики шляхом прив'язки своїх операцій до різних валют.

Реакція компаній на економічний спад

"Бізнес вибирає традиційні шляхи скорочення витрат: 80% респондентів повідомили, що скорочують або вже скоротили адміністративні витрати, 57% респондентів домовляються про кращих умовах з орендодавцями і власниками нерухомості, 51% респондентів підвищують ефективність операційної діяльності, 47% – проходять через скорочення кількості персоналу", – йдеться в дослідженні.

54% компаній, що взяли участь в огляді, намагаються скоротити операційні витрати, а 53% стурбовані збільшилася вартістю фінансування.

77% компаній відповіли, що в прогнозованих умовах будуть приділяти більше уваги скорочення витрат. Не дивно, що питання скорочення витрат лідирує серед відповідей про планованої реакції на зміну економічних умов. Цей індикатор не істотно змінився, у порівнянні з рівнем у жовтні (76%).

63% опитаних компаній повідомили, що будуть приділяти більше уваги управлінню ризиками. Це може пояснюватися збільшенням стурбованості у зв'язку з девальвацією гривні і затримкою платежів.

59% мають намір концентрувати більше зусиль на управління взаємовідносинами з покупцями, так само як і на управлінні робочим капіталом і готівкою грошовими коштами. За результатами минулого дослідження ніхто з респондентів не відзначив цих програм.

У той же час, більшість компаній ще не досягли точки закриття неприбуткових напрямків бізнесу. Тільки 18% і 6% відповідно повідомили про те, що вони закривають або продають частину свого бізнесу.

"Це найменш популярні опції серед заходів зі скорочення витрат, і на даний момент бізнес схиляється до інших можливих варіантів", – роблять висновок в Ernst & Young.

Новини

25 Квітня 2024

SSAB очікує зниження цін на сталь у другому кварталі

Імпорт сталі до США у березні зріс на 1,5%

Нігинський кар’єр повторно виставили на аукціон за 26,32 млн грн

Україна продовжила антидемпінгові мита на імпорт арматури та катанки з рф

До порту Одеси прибув великий контейнеровоз з Китаю

Держава має прибрати перепони, які блокують інвестиції в розвиток зеленої енергетики – адвокат 

Centravis збільшив випуск труб на 14%

Єврокомісія хоче запровадити санкції проти суден, які перевозять військову техніку з КНДР до рф

Інтерпайп пропонує скоригувати систему бронювання працівників у прифронтових регіонах

На півдні Україні окупанти пошкодили обладнання вітрової станції

BHP Group запропонувала купити Anglo American за 38,8 млрд дол

Бразилія запроваджує квоти на імпорт 11 видів сталевої продукції

Україна отримає €380 млн на підтримку відновлюваної енергетики

Данія може інвестувати у портову інфраструктуру України

Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів

24 Квітня 2024

Байден підписав закон про надання Україні 61 млрд дол підтримки

ВСІ НОВИНИ ⇢