Автоімпортери і виробники воюють за залишки покупців

Точка зору

До кінця 2009 року потенційні покупці нових іномарок можуть не хвилюватися: попри запровадження 13-відсоткової надбавки до ввізного мита, ціни на авто, швидше за все, не зростуть.

Автоімпортери розраховують у проміжок з 6 вересня, коли завершується дія надбавки, і до дати її можливої пролонгації ввезти велику кількість автомобілів без сплати цього додаткового податку.

Про це "Економічній правді" стало відомо з листа генерального директора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олега Назаренка до членів асоціації.

Датований 25 червня 2009 року, лист має назву "Аналіз ситуації щодо 13-відсоткової надбавки до ввізного мита на автомобілі в Україні".

"Розвиток ситуації може бути різним. Однак при найгіршому для нас варіанті буде деякий термін з 6 вересня до часу, коли, можливо, відбудеться пролонгація 13-відсоткової надбавки (при найгіршому прогнозі!), за який можна буде ввезти та провести митне оформлення досить великої кількості автомобілів без сплати надбавки до мита", – пише він.

Цікаво, що зовсім недавно Назаренко виступив з публічною заявою, у якій він запевняв: імпорт автомобілів в Україну може припинитися взагалі.

За його словами, найбільшою проблемою для імпортерів стала непередбачуваність політики, яку провадять стосовно галузі законодавча та виконавча гілки української влади, а за таких умов планувати роботу неможливо.

Нагадаємо, що прийнятий у лютому 2009 року закон щодо боротьби з фінансовою кризою передбачає введення тимчасової цільової 13-відсоткової надбавки до імпортного мита на низку товарів, у тому числі – на автомобілі.

Таким чином, на півроку мито зросло з 10% до 23%. Передбачалося, що так уряд зможе відновити рівновагу платіжного балансу країни.

"Імпортери вірили, що з 6 вересня 13-відсоткову надбавку до мита, яка вводилася на півроку, скасують. А тепер у цьому сумніваються", – зауважив Назаренко.

Погроза залишити країну без імпортних авто – реальна, додав він. Так, BMW уже переорієнтувала завезені в Україну авто у Казахстан, Білорусь і Прибалтику.

"5 років тому ці 13% так і пройшли б. Тоді автоімпортерами були підприємці, яким треба було або працювати за будь яких умов, або зачинятися. Зараз українських підприємств уже не залишилося. Є іноземні інвестиції, і рішення приймаються за кордоном. Toyota може не продавати машини тут взагалі, а за рахунок продажів у Франції та Німеччині утримувати персонал "Тойота-Україна", – розповів Назаренко.

Причиною ледь чи не апокаліптичних заяв імпортерів стало рішення комітету Верховної ради з питань підприємництва рекомендувати парламенту подовжити термін дії 13-відсоткової надбавки до мита ще на півроку.

"І це зробив орган, який має захищати наші інтереси!" – обурився Назаренко. Вихід з ситуації імпортери бачать у скасуванні урядом митної надбавки.

Українські виробники, навпаки, виступають за продовження дії підвищеного мита.

Більше того, асоціація "Укравтопром", яка об'єднує вітчизняні автозаводи, запропонувала знизити податок при першій реєстрації автомобілів крупновузлового збирання, скасувати ПДВ на авто українського виробництва економкласу, посилити контроль за імпортом в Україну автомобілів з американського ринку та надати пільгове кредитування внутрішнім виробникам.

Зокрема, "Укравтопром" пропонує звільнили від ПДВ операції з продажу легкових автомобілів економ-класу з обсягом двигуна до 1,8 літра і вартістю до 90 тисяч гривень, що випускаються на українських підприємствах методом повномасштабного виробництва.

Президент асоціації "Укравтопром" Михайло Рєзник розповів, що за п'ять місяців 2009 року виробництво у галузі скоротилося на 75-85% порівняно з тим же періодом 2008 року. За цей час було вироблено 30 тисяч авто, тоді як у січні-травні 2008 року – 196,4 тисячі. Він прогнозує подальше скорочення виробництва.

Автоімпортери ж традиційно вимагають рівноправ'я з вітчизняними виробниками.

"Автовиробники хочуть тимчасово не сплачувати кошти, скажімо, до фондів соціального страхування. Пенсія буде сплачуватися з тих грошей, які я зараз заробляю і сплачую до пенсійного фонду. Це що – соціальна справедливість? Тоді я теж припиню платити", – гнівається Назаренко.

Керівник ВААІД нагадав, що з 1998 року вітчизняний автопром на десять років отримав пільги, однак це не допомогло галузі встати на ноги.

Він зауважив, що комплектуючі деяких марок автомобілів, наприклад ВАЗ, підприємства, що займаються крупновузловим збиранням, ввозять з Росії в Україну з нульовим митом, тоді як автоімпортери мито сплачують.

"Ще рік тому, коли машини нормально продавалися, це всіх влаштовувало. Ми платили податки, і український автопром процвітав. Зараз імпорт припиниться, і люди їздитимуть, як в радянські часи, на шедеврах вітчизняного автопрому", – прогнозує Назаренко.

Автоімпортери не обмежуються гучними заявами. Після 6 березня, коли була введена надбавка до мита, імпортери припинили ввозити машини. До цієї дати вони завезли в Україну максимально можливу кількість автомобілів, а тоді оголосили мораторій на імпортні поставки.

"Це не протест, а зважене бізнес-рішення, аби компанія-імпортер не збанкрутувала, оскільки додаткове мито – це тимчасовий захід. Імпортери вже мали негативний досвід у 2008 році, коли Україна вступила у ВТО. Тоді компанії зазнали великих фінансових втрат, і ми не хотіли б, аби подібне повторилося", – сказав "Економічній правді" гендиректор компанії-імпортера авто "АВТ Баварія" Олександр Трофимов.

Однак тиснути таким чином на владу імпортерам нескладно. Їхній товар в умовах відсутності кредитування все одно розходиться не так жваво, як раніше, а тих запасів, які є зараз на складах, вистачить до осені.

За даними компанії "АвтоІнтернешнл", продажі автомобілів в Україні за п'ять місяців 2009 року скоротилися в 3,7 рази порівняно з таким же періодом 2008 року до 71,1 тисячі штук. Зокрема, у травні 2009 року в Україні було реалізовано 12,7 тисячі авто, з них 5,8 тисячі – імпортованих і 6,9 тисячі – українського складання.

Втім, погрози припинити імпорт автівок експерти пропонують сприймати з часткою скепсису.

"Навряд чи автоімпортери підуть на такий крок. Звісно, наш авторинок сильно стиснувся, але він все одно залишається привабливим", – вважає директор аналітичного відділу інвесткомпанії Dragon Capital Андрій Беспятов.

Андрій Муравський

Новини

16 Квітня 2024

Обсяг металобрухту на майданчиках Міноборони до кінця року може сягнути 200 тисяч тонн

Металургійна промисловість Європи потребує 5 млн тонн водню на рік для декарбонізації

МВФ прогнозує зростання ВВП України цьогоріч до 3,2%

Поляки розблокували пункт пропуску Долгобичув-Угринів

Зеленський підписав закон про мобілізацію

Бронювання працює неефективно: кожен шостий працівник мобілізований – Петрук

Акціонери US Steel схвалили злиття з Nippon Steel

Компанія Дерипаски втратить 36% експорту внаслідок нових санкцій США та Великої Британії 

Українські металургійні компанії у березні скоротили експорт напівфабрикатів на 38,7%

Києву загрожують відключення світла за графіком – ДТЕК

Польська JSW скоротить видобуток вугілля на 850 тисяч тонн

АМКР збільшив виплавку сталі на 93% 

За три місяці китайські металурги відвантажили за кордон 25,8 млн тонн сталі

Майже 19 тисяч компаній переїхали по Україні від початку великої війни

Споживання сталі в Україні впало на чверть у 1 кварталі

Нафтогаз готовий викупити весь газ, запропонований українськими видобувниками

ВСІ НОВИНИ ⇢