Метро на Теремки веде до катастрофи?

Точка зору

Київметробуду не виділяють коштів на будівництво метрополітену. Результат – вимушена зупинка будівництва, загроза аварійних ситуацій, затримки зарплатні працівникам "Метробуду" та судова тяганина.

Будівництво київського метрополітену зупинили, але не заморозили, а відповідно, виникла загроза аварій.

"Передчасна та незапланована зупинка будівництва пускової дільниці в складних гідрогеологічних умовах заплави ріки Либідь може призвести до виникнення аварійних ситуацій", – зазначив у листі до прем'єр-міністра (03.12.2008 року) гендиректор ВАТ "Київметробуд" Володимир Петренко.

Він попросив Юлію Тимошенко втрутитись у ситуацію, інакше, за словами Петренка, можливі техногенні катастрофи, які зруйнують нові побудовані станції Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену, що, в свою чергу, призведе до обвалів та інших негараздів в забудованих територіях Голосіївського району.

Йдеться про зупинку будівництва Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену від станції "Либідська" до станції "Васильківська". Готовність якого, при тому, складає 95%.

"Ми маємо 2 відкритих котловани на Голосіївській та Васильківській станціях. І це – в умовах щільної міської забудови. Звісно, що є ризик аварій, допоки вони відкриті. Якщо не дай Бог щось – на Петрівці воду виловлюватимемо", – розповів "Економічні правді" заступник гендиректора "Київметробуду" Леонід Михайлюк.

За його словами, на вулиці Васильківській аварія вже була, і затопило станцію. Там водоводи мають діаметр 700 міліметрів, і якщо їх знову прорве, скажімо, через морози – буде затоплено дуже великі площі.

"Треба або продовжити будівництво, або заморозити його. І перше, і друге вимагає фінансування. Ми пропонували міській владі хоча б заморозити будівництво, але вона не погодилася", – розповіла "Економічній правді" член наглядової ради "Київметробуду" Тетяна Полякова.

Причина зупинки будівництва метро – відсутність фінансування.

Ще 12 листопада 2008 року КП "Київський метрополітен" отримало повідомлення Головного управління транспорту КМДА, що "з метою мінімізації впливу світової фінансової кризи на економіку України бюджетні зобов'язання по об'єктах, фінансування будівництва яких здійснюється за рахунок коштів бюджету розвитку спеціального фонду міського бюджету у листопаді і грудні 2008 року, не беруться та не оплачуються".

Дирекція будівництва "Київського метрополітену" запропонувала "Київметробуду" призупинити будівельно-монтажні роботи на об'єктах Куренівсько-Червоноармійської лінії, крім гірничопрохідницьких робіт, "до прийняття міськдержадміністрацією рішення щодо подальшого будівництва".

"Київметробуд" тим часом звинувачує "Київметрополітен", у "неадекватній" витраті коштів, спрямованих з міського бюджету на будівництво.

Згідно з контрактом між компаніями, замовник має право закупити необхідне обладнання тощо на 25% від суми, яка йде на будівництво з бюджету.

"При наявності заборгованості за будівельно-монтажні роботи в сумі більш ніж 230 мільйонів гривень у грудні метрополітен отримав для сплати заборгованості за виконані роботи та продовження будівництва більш ніж 100 мільйонів. В свою чергу, Київметробуд отримав лише 52 мільйони", – розповідає Тетяна Полякова.

В іншому листі голови метробуду до прем'єра стверджується, що на залишок суми в розмірі 48 мільйонів гривень КП "Київський метрополітен" проплачує обладнання, "яке є, м'яко кажучи, безглуздим при зупинці будівництва лінії метрополітену". Таке обладнання буде захаращувати склади доти, доки в повному обсязі не будуть виконані будівельно-монтажні роботи.

"В основному це – електрообладнання. А зберігається воно у приміщеннях, де нема відповідної вентиляції, ізоляції тощо. Воно просто пропадатиме", – запевняє Леонід Михайлюк.

У "Київському метрополітені" називають розподіл коштів "виваженим і своєчасним". Посилаються на 95-відсоткову готовність будівельної частини дільниці, наявність значної частини підземних споруд і приміщень, переданих під монтаж обладнання, низький обсяг виконаних робіт з монтажу обладнання (25%) та його налагодження (1,5%).

"Для комплектування пускової дільниці необхідно придбати, змонтувати і налагодити 43,5 тисячі одиниць обладнання та 1451 км кабельних виробів з термінами виготовлення виробниками України, Росії, країн Західної Європи від 30 до 120 днів", цитує прес-служба "Київського метрополітену" фінансового директора підприємства Юрія Кошмака.

Тим часом "Київметробуду" треба терміново розрахуватися зі своїми постачальниками, які вже відмовляються постачати матеріали без передоплати. А деякі, аби якось отримати від "Метробуду" борги, вже звернулися до суду.

Отриманих грошей явно не вистачає. Вони пішли на виплату працівникам зарплати за вересень (13,2 мільйонів гривень), сплати 70% зарплати за жовтень, розрахунок із розстроченими податками з ПДВ та прибутку (14,2 мільйонів гривень), із поточними платежами до бюджету (3 млн. грн.), позабюджетними платежами (2 млн. грн.), відрахуваннями до Пенсійного фонду (близько 3 млн. грн.), на частково прострочений овердрафт (8 млн. грн.).

"Ну от отримали ми 50 мільйонів. Та це ж незначна частка від загальної заборгованості перед нами (232 мільйони). Навіщо хвалитися, що це дозволило продовжувати будівництво? Ми у грудні продовжили будівництво, і ще мільйонів 30 витратили, набравши кредитів тощо", – нарікає фінансовий директор "Київметробуду" Олег Токарев.

На запит від "Економічної правди" в КП "Київський метрополітен" повідомили, що, згідно з графіком фінансування робіт з пускової дільниці, "залишок платежів складав 786,495 мільйонів гривень, у тому числі ВАТ "Київметробуд" – 528,423 мільйонів гривень (67,2%), обладнання та інші витрати – 258,072 мільйонів (32,8%)". Втім, дані вони надали підозріло несвіжі – станом на 1 серпня минулого року.

За наданими прес-службою метрополітену даними, впродовж минулого року обсяг фінансування об'єкта склав 771,6 млн. грн., з яких 583,8 млн. грн. (75,7%) перераховано "Київметробуду" і 187,9 млн. грн. (24,3%) – іншим постачальникам.

Підприємство повідомило, що станом на 30 січня "Програма соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва на 2009 рік" (бюджет міста), у т. ч. програма фінансування капітальних вкладень на метробудування 2009 року, не затверджена рішенням сесії Київської міської ради, фінансування поточного року не розпочате.

Водночас, у прес-службі метрополітену запевняють, що "будівництво пускової дільниці Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену від станції "Либідська" до станції "Васильківська" не зупинено".

У космосі метро не потрібне

Втім, як дізналася "Економічна правда", у бюджеті міста на 2009 рік коштів на погашення боргів за монтажно-будівельні роботи перед "Київметробудом" (більш ніж 230 млн. грн.) міська влада не передбачає.

Про негативні тенденції говорять і в Контрольно-ревізійному управлінні. Провівши аудит за період 2006-2007 років та І півріччя 2008 року, воно відзначило "існування низки невирішених проблем правового, фінансового та організаційного характеру, які негативно позначилися на темпах будівництва та ефективності роботи метрополітенів".

У документі "Про результати аудиту ефективності" за підписом голови КРУ Миколи Сивульського, зокрема, говориться, що у практику Київміськдержадміністрації ввійшло "постійне коригування річних Програм соціально-економічного та культурного розвитку Києва для приведення у відповідність до рівня фактичного виконання окремих робіт та заходів".

При цьому, як стверджує Сивульський, "корективи обсягів фінансування, строків виконання та об'єктів будівництва, визначених цими програмами, здійснювалися без внесення таких змін до інших програмних документів".

Наслідком "частих змін рішень власника" він називає, в більшості випадків, невиконання запланованих завдань та нераціональні витрати бюджетних коштів.

Із 5,1 млрд. грн., передбачених для Києва держпрограмою розвитку мережі метрополітенів на 2006-2010 роки, фактично за 2006-2008 було виділено близько 2 млрд. грн. (38% від запланованого).

Про це говориться у довідці "щодо сучасного стану метробудівельної галузі в Україні" за підписом віце-президента Української державної корпорації по будівництву метрополітенів та тунелів "Укрметротунельбуд" до Мінрегіонбуду України Олександра Забрудського.

"Зазвичай будівництво відбувається за таким принципом: першу лінію добудовують, другу тим часом будують, а на третій готують площадки під освоєння, – розповідає фіндиректор "Метробуду" Олег Токарев, – У нас цього принципу вже не дотримуються".

Забрудський зазначає, що не розпочато будівництво другого виходу зі ст. "Вокзальна", виходу на ст. "Львівська Брама", Подільсько-Вигурівської, Лівобережної ліній, дільниці від станції "Червоний хутір" до станції "Дарницький вокзал". Причому по цих об'єктах відсутня навіть проектна документація.

Через те у "Київметробуді" налаштовані дуже песимістично. Тут говорять, що міська влада фактично нічого не планує щодо подальшого будівництва метро, а це – кінець метробудуванню у Києві.

Це, звісно, занадто чорний прогноз. Та схоже, що будувати нові станції зможуть або після того, як закінчиться фінансова криза, або – коли зміниться київська влада.

Новини

25 Грудня 2023

Туреччина стала нетто-імпортером сталі вперше з 2015 року

Споживання сталі в Чехії впало до десятирічного мінімуму

В портах Великої Одеси за добу розвантажують майже тисячу вагонів з зерном

Росіяни вкрали 8 млн тонн зерна на окупованих територіях України

Укрнафта запустила нову свердловину глибиною майже 3000 метрів

Автогаз на АЗС подешевшав ще на 40 копійок

Інвестиції в інфраструктуру Дунайських портів становили 100 млн доларів

Ключовий рудний порт Австралії знизив перевалку до 505 млн тонн

Індія збільшує імпорт сталі

Бензин та дизпаливо продовжують дешевшати на заправках

В НБУ бачать можливість для подальшого зниження облікової ставки

Металурги Польщі країни скоротили виробництво сталі на 14,9% 

Українська енергосистема надавала аварійну допомогу Польщі

Польські фермери розблокували один з пунктів пропуску на кордоні з Україною

Україна отримала від Світового банку 1,34 млрд дол допомоги

Перебої в судноплавстві в Червоному морі призвели до подорожчання деяких металів

ВСІ НОВИНИ ⇢