Тарифний ребус: Що робити з вартістю залізничних перевезень

Публікації Транспорт
Тарифний ребус: Що робити з вартістю залізничних перевезень

В “Укрзалізниці” знов заговорили про необхідність підвищення тарифів на вантажні перевезення, яке на цей раз замасковане під виглядом “гармонізації”. Клієнти залізничного оператора визнають, що діюча схема тарифоутворення є недосконалою, але бажають бачити показники реальної собівартості для різних видів перевезень.

Перевезення зростають, але прибуток скорочується

Голова “Укрзалізниці” Євген Лященко аргументує свою ініціативу тим, що нібито компанії не вдасться без “гармонізації” закінчити цей рік з прибутком. А так вона збере додаткові 3-4 млрд грн і тарифи зростуть за його словами лише на 7%. Втім, детальних розрахунків насправді не оприлюднено і яким буде це зростання для різних галузей промисловості невідомо.

Дійсно, поки інформації – в першу чергу від самого залізничного монополіста – не дуже багато, але варто звернути увагу в першу чергу на показник обсягу перевезень. Минулого року “Укрзалізниця” перевезла 148,4 млн тонн вантажів і отримала 5 млрд грн прибутку. У січні-червні цього року обсяг перевезень збільшився на 28% до понад 90 млн тонн. Така позитивна динаміка відбувається в першу чергу завдяки стабільній роботі морського коридору – перевезення вантажів на експорт зросло на 59%.

Також за результатами першого півріччя компанія отримала прибуток у 3,1 млрд грн. Її дохід він вантажних перевезень сягнув 43 млрд грн, продемонструвавши зростання на 6,5 млрд грн. Але як це не дивно, незважаючи на збільшення середньомісячного обсягу перевезень на 27% компанія продемонструвала падіння прибутку на 1,7 млрд грн.

На думку генерального директора Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ) Володимира Гусака для розв’язання цієї загадки необхідно ретельно розбиратись у господарській діяльності “Укрзалізниці”. “Як свідчить багаторічний досвід роботи з Укрзалізницею, в компанії, на жаль, операційна ефективність не є пріоритетом. Так що, мабуть, це відобразилося і на падінні прибутку, – припускає він. – До речі, було б непогано подивитися, які зараз норми витрат дизельного палива в Укрзалізниці. Наприклад ще кілька років тому питома норма витрат дизельного палива в Україні була вдвічі більшою, ніж, скажімо, в Казахстані”.

Згідно офіційного звіту Укрзалізниці, затрати компанії цього року менші, ніж у минулому. Зокрема, закупівельні ціни на пальне у першому півріччі були нижчими на 3%, а закупівельна ціна газ впала на 35%. Водночас, на капітальні інвестиції УЗ витратила лише 4,5 млрд грн, що на 2,1 млрд менше, ніж за аналогічний період 2023 року. Але компанія прозвітувала про зростання операційних витрат — на 2,6 млрд грн, до 4,6 млрд грн.

Чи є у бізнесу кошти на сплату підвищених тарифів

В той же час завантаження підприємств, з яких заплановано зібрати ті самі 3-4 млрд грн, сьогодні не досить велике. Зокрема, в металургії потужності працюють трохи менш, ніж наполовину. “Собівартість для багатьох підприємств під час війни збільшилась багатократно, – розповідає президент Об’єднання підприємств “Укрметалургпром” Олександр Каленков. – За об’єктивних причин, тому що в нас пошкоджена логістика, зросли витрати, підприємства недозавантажені, а платять зарплати у повному обсязі для того щоб утримувати трудові колективи. Всі підприємства сьогодні працюють в збиток і гроші на фінансування цих збитків брати нема де тому що залучати кошти неможливо через країнові ризики”.

Український союз промисловців і підприємців в коментарі МінПрому звернув увагу на те, що наприклад в агропромисловому комплексі до війни логістичні витрати складали в середньому 40 дол. на тоні. Війна і складнощі з логістикою, потім і зміна тарифів спричинили зростання до 145 дол. “Зараз вони трошки просіли, але в цілому лишаються втричі вищими, ніж до 2022 року. Вперше в нашій історії пшениця стала не рентабельною і її вже менше сіють, роблячи більшу ставку на олійні культури”, – розповіли в УСПП.

Слід нагадати, що у червні 2022 року Міністерство інфраструктури підвищило залізничні тарифи одразу на 70% для всіх вантажів. “Зараз тариф виражений у євро перевищує довоєнний рівень, – підкреслює О.Каленков. – Це говорить про те, що тиск на бізнес зростає і бізнесу з цими тарифами упоратись сьогодні дуже важко”.

До чого призведе зростання вартості перевезень

Промисловці переконані, що подальше підвищення тарифів завдасть значної шкоди відновленню вітчизняної економіки. “Сьогодні будь-яке рішення таких установ як “Укрзалізниця”, “Укренерго” тощо повинні обовʼязково узгоджуватися з бізнесом, учасниками ринку і проходити комплаєнс громадськості. Збільшення тарифів в умовах воєнного стану та затяжної війни з рф на виснаження ресурсів повинно бути обґрунтоване, прозоре і ухвалюватися з точки зору підтримки економіки держави. Якщо це буде спричиняти погіршення виробничих, експортних і загалом економічних показників, а при тому буде прогрес тільки у “Укрзалізниці”, то це неправильно”, – вважають в УСПП.

“Підвищення тарифів зараз не на часі, – додає голова ФРТУ В.Гусак. – Це завдасть додаткової шкоди українській економіці, і внаслідок того ще якісь підприємства будуть змушені припинити свою роботу і не зможуть відновитися після перемоги України. Ми вважаємо, що на період на період воєнного стану слід взагалі ввести мораторій на будь які підвищення тарифів державних монополій, потребу в додаткових коштах, якщо вона є, знов таки ту треба дуже ретельно розбиратися, треба закривати за рахунок залучення зовнішнього фінансування”.

“Зростання собівартості призведе до того, що на внутрішньому ринку відбудеться перекладання на споживача, тобто спричинить зростання цін на кінцеву продукцію. Для експортерів, в яких ціна продажу залишиться без змін, збільшиться збиток, підприємства продадуть менше, країна отримає менше валютної виручки та бюджетних надходжень. І врешті решт це загрожує тим, що підприємства, які 2,5 роки з початку великої війни тримались, почнуть припиняти свою діяльність”, – застерігає О.Каленков.

Якою повинна бути справжня гармонізація

Слід зазначити, що в “Укрзалізниці” є і інші способи заробити, крім простого підвищення тарифів. Наприклад на металобрухті, аукціони з продажу якого були зупинені у вересні минулого року. З того часу на складах УЗ накопичився сировина на суму близько мільярда гривень, яка просто іржавіє без жодної користі, а посадові особи держкомпанії пояснюють цей факт нібито недосконалістю нормативної бази.

Ще одним методом могло би стати тарифне стимулювання, тобто скорочення вартості перевезень з метою збільшення їх обсягів. І в Україні є вже приклад цього – як відомо, з 5 червня залізниця почала надавати 30%-ву знижку на відправлення аграрної продукції в експортному сполученні з районів, наближених до зон бойових дій. В результаті лише за 15 діб за пільговим тарифом було відправлено 1260 вагонів та 24 фітингові платформи.

Таку ж саму схему можна було б застосувати і до промислових підприємств, значна кількість яких також знаходиться неподалік від зони бойових дій. Сама “Укрзалізниця” при цьому заробила б за збільшенні обсягів перевезень. В ФРТУ називають тарифне стимулювання добрим кроком, який би підтримав українську промисловість у скрутній ситуації. “Але все таки будучи реалістами, ми розуміємо, що це на це, мабуть, розраховувати не варто. Я не пам’ятаю вже, щоб в історії України в останні 20 років якісь тарифи знижувалися. Сьогодні цілком реальний крок це мораторій на їх підвищення до закінчення воєнного стану”, – вважає В.Гусак.

В той же час в УСПП вважають, що сьогодні існує потреба прозорого та довгострокового тарифоутворення, щоби не ставити “підніжку” експортерам у розпал сезону, а також прораховувати, як це вплине на економічні процеси в цілому. “З боку держави важливо дати можливість розвиватися конкуренції на ринку, тим самим виключити субсидіювання пасажирських перевезень за рахунок вантажних, поліпшити якість останніх, а також у перспективі – і цінову політику”, – переконані в асоціації.

“Об’єктивна реальність полягає в тому, що для різних відправок вантажів собівартість для “Укрзалізниці” теж різна, тому і тарифи повинні бути різними. Існуюча зараз система, м’яко кажучи, недосконала. Але під гаслами зближення класів чи гармонізації, пропонується просто підвищення тарифів. Замість цього потрібно повністю переглянути систему тарифоутворення. Я не думаю, що військовий час для цього найкращій, але було б непогано, щоб “Укрзалізниця” порахувала собівартість для того щоб визначити, які тарифи є економічно обґрунтованими. Тому що економічно обґрунтованих тарифів від “Укрзалізниці” ми не бачили ніколи”, – резюмував О.Каленков.

Василь Январьов

Новини

9 Вересня 2024

Китай вимагає консультацій з Канадою в СОТ щодо тарифів

Російські металурги виступають за антидемпінгове розслідування щодо імпорту з Китаю та України 

Укрзалізниця збиткова через зростання операційних витрат на 80% – експерт

Cleveland-Cliffs зацікавлений у придбанні металургійної компанії U.S. Steel

Centravis поставить нержавіючі труби німецькій Voss Fluid

Сухий порт у Вінниці прийняв перші вантажі

Китай додасть сталь, алюміній та цемент на вуглецевий ринок у 2024 році

В Україні зростає попит на вживані імпортовані легковики – Укравтопром

Україна в серпні експортувала товарів на $3,2 млрд – Мінекономіки 

З України виїхало майже 7 млн українців

Перемовини щодо продовження транзиту російського газу через Україну тривають

Ринок нержавіючої сталі в Індії зростатиме на 8-9% на рік

МВФ схилятиме Україну до девальвації гривні та підвищення податків – Bloomberg

Морські порти України цьогоріч переробили майже 67 млн тонн вантажів

МАГАТЕ, Франція й Енергоатом уклали угоду щодо підтримки українських АЕС

В Україні прискорилася промислова інфляція

ВСІ НОВИНИ ⇢