Економія газу: лозунги і дії

Точка зору

Навесні президент Віктор Янукович доручив скоротити споживання газу в комунальній теплоенергетиці на 50% протягом найближчих двох років.

 

Чи буде виконане це доручення, і що потрібно для цього зробити?

Як відомо, в Україні політики люблять проголошувати амбітні завдання, але вкрай рідко їх виконують.

Зазвичай ідея "спускається згори" в профільні міністерства, міністерства активно радяться з відповідними управліннями в обладміністраціях, пишеться чергова державна програма, на виконання якої потім, як виявляється, немає коштів.

Саме за таким сценарієм розвиваються події навколо Державної програми енергоефективності та Державної програми реформування і розвитку ЖКГ. І не лише навколо них – таких програм в історії України було чимало.

Тож коли Янукович оголосив чергове надзавдання щодо споживання газу в комунальній теплоенергетиці, перше, що спало на думку: це черговий фантом. Чому?

В Україні вже діяла Державна цільова економічна програма модернізації комунальної теплоенергетики на 2010-2014 роки. Згідно з нею, протягом п'яти років планувалося зменшити споживання газу на 30%, з яких 15% – економія і 15% – заміщення альтернативними видами палива. Нині планка піднята вище: за два роки – на 50%.

Враховуючи, що у квітні 2013 року лише 285 з 23 978 або 1,2% комунальних котелень працювали на альтернативних видах палива, шанси втілити задумане в життя мінімальні. Тимчасом в ЄС частка газу у виробництві теплової енергії – лише 43%.

Головна причина – існуюча система не сприяє економному споживанню газу. Досвід роботи у цій сфері дозволяє визначити кілька основних бар'єрів на шляху до зменшення залежності від імпортного енергоносія.

1. Відсутність мотивації у місцевих чиновників.

Якщо на регіон виділяються певні ліміти газу і за опалювальний сезон вони не використовуються, в наступному році їх уріжуть. Згори йде команда зменшити об'єми споживання, але ця команда не підкріплюється економічними стимулами.

2. Обмежений горизонт планування для потенційних інвесторів.

Місцева адміністрація може укласти угоду з виробником теплової енергії лише на рік.

Відповідно, коли інвестор оцінює ризики і бере до уваги стиль роботи українських чиновників, він розуміє: лише для того, щоб окупити свої капіталовкладення в модернізацію котелень і переведення їх на альтернативні види палива, йому потрібно як мінімум тричі переукладати договір на постачання тепла.

У цій ситуації він абсолютно залежний від місцевої адміністрації, а до чого це може призвести – відомо. Недарма Україна має репутацію корумпованої держави.

3. Невисокий рівень управління на місцях.

Досвід показує, що багато чиновників не готові до роботи в нових економічних умовах. Багато хто з них дотримується правила: "Тихіше їдеш – далі будеш". "Якщо 20 і 30 років тому опалювали газом, то навіщо щось змінювати?" – питають вони.

Крім того, українській бюрократії невластиве бажання так просто відмовлятися від важелів впливу. Приватний інвестор після модернізації рахує кожну копійку. Держава ж завжди може збільшити витрати і дуже часто – невиправдано.

4. Відсутність стратегічного державного курсу на економію газу.

Як тільки звучать заяви, що Україна скоро отримає дешевий газ з Росії, чиновники відразу припиняють будь-яку діяльність з його економії.

Після чергового раунду перемовин з "Газпромом" один з відповідальних працівників місцевої адміністрації у приватній бесіді відверто сказав: "Навіщо щось робити? Завтра все повернеться на круги своя, і газ знову буде дешевим".

Тобто впевненості, що стратегічний курс знову не зміниться, нема. У такій ситуації середня ланка бюрократії намагається перечекати і не робити зайвих кроків.

Усі ці фактори призводять до того, що країна знаходиться в перманентному процесі виконання чергових державних програм, які не приносять жодного результату.

Потрібні більш радикальні зміни, які створять умови для економії газу, і не лише в комунальній енергетиці. Потенціал для цього є. Вже у 2020 році частка біомаси у загальному виробництві теплової енергії може становити 14%, що дозволить економити 3,5 млрд кубометрів газу щорічно. Потрібні не лозунги, а дії.

Іван Надєїн

Новини

10 Грудня 2024

Україна наростила експорт сталевих напівфабрикатів на 60%

Феросплавні заводи України за 11 місяців скоротили експорт у 4,7 раза

Уряд погодив залучення УЗ €480 млн позики під державні гарантії

Інтерпайп організував хаб у Батумі для перевалки продукції на сході Чорного моря

Поблизу польсько-білоруського кордону збудують інтермодальний термінал

Підприємства з пошкодженою внаслідок війни інфраструктурою зможуть реструктурувати борги 

АРМА вдруге не змогло продати заарештовану руду російського олігарха 

Власники контейнеровозів отримують надприбутки через кризу в Червоному морі

У Великій Британії витратили £1 млрд на вимкнення вітряних турбін

Товарообіг України перевищив $100 млрд 

УЗ ініціювала підвищення тарифів на вантажні перевезення одразу на 37%

Україна в січні-листопаді збільшила випуск прокату на 18%

9 Грудня 2024

Україна за 11 місяців збільшила виплавку сталі на 23,1%

Угоду щодо продажу Білгород-Дністровського порту можуть скасувати

Сентравіс отримала замовлення на безшовні труби від клієнта з Південної Кореї

Збільшення тарифу на транспортування газу це шлях до масових скорочень персоналу – Укрметалургпром

ВСІ НОВИНИ ⇢