Без довіреності та техогляду. Чи надовго?

Точка зору

З 13 серпня набуває чинності закон, який спрощує життя автомобілістів.

Тепер керувати чужим авто можна буде без довіреності. Не доведеться проходити і техогляд, крім комерційного пасажирського і вантажного транспорту.

Правда, інспектор, як і раніше, матиме право зупинити будь-який автомобіль на власний розсуд. Для цього водію не обов'язково порушувати правила.

Раніше причини зупинки містилися у наказі МВС. Вони були розмитими, що давало міліції необмежені права. Тепер підстави закріплені у законі "Про міліцію" і вони чіткіші.

Тим не менш, прав у даішників не поменшало. Законних причин зупинити авто настільки багато, що інспектор може піднімати жезл, не задумуючись. Наприклад, для перевірки документів або через схожість водія із злочинцем.

Представитися і назвати причину зупинки – обов'язок працівника ДАІ. Коли міліціонер попросить показати документи – не варто давати йому їх в руки. Тепер документи потрібно пред'являти, а не передавати для перевірки, як це було раніше. Це записано в статті 16 закону "Про дорожній рух".

Менше документів, більше прав

Відтепер інспектору слід показувати лише водійське посвідчення та реєстраційний документ на автомобіль. Тим, хто перебуває за кермом чужого авто, не потрібно возити з собою довіреність від імені власника, а працівники підприємств, що користуються службовим транспортом, не зобов'язані пред'являти дорожні листи.

Реєстраційний документ на авто – ось доказ, що водій користується автомобілем законно, вимагати "додаткових доказів" працівники ДАІ не мають права.

Поліс "автоцивілки", як і раніше, потрібен. За його відсутність передбачений штраф, тож працівник ДАІ може його перевірити. Однак за новим законом інспектор може вимагати лише два документи: водійське посвідчення та реєстраційний документ на авто. Чи правомірною буде його вимога показати ще й страховий поліс?

Логічно припустити: якщо водія зупинили для перевірки документів або встановлення особи, то запитати можуть лише водійське посвідчення та реєстраційний документ. Якщо зупинили за порушення правил та складають протокол або водій став учасником ДТП, можуть поцікавитися і наявністю поліса. І це буде в рамках закону.

Техогляд майже скасували

Прекрасна новина для автомобілістів: відтепер проходити техогляд не потрібно. Втім, це стосується не всіх: легкові автомобілі, що перевозять пасажирів і вантажі у комерційних цілях, повинні будуть діагностуватися один раз на два роки, таксі та вантажівки – раз на рік, автобуси – раз на півроку.

Власникам цих транспортних засобів для проходження техогляду більше не потрібно буде звертатися в МРЕВ. Перевірити свій автомобіль можна буде на приватних СТО, які мають відповідний дозвіл. Держава лише видаватиме дозволи станціям, тож називатиметься техогляд не "державним", як було раніше, а "обов'язковим".

Втім, нововведення не означають, що тепер можна буде не стежити за технічним станом авто. ДАІ активно закуповує мобільне обладнання, яке дозволить перевірити технічний стан транспортних засобів прямо на дорозі.

Перевірка гальм у полі

Правила дорожнього руху, як і раніше, забороняють керувати автомобілем, який має несправності: непрацюючі вночі фари, несправні гальма, рульове керування. За це передбачено штраф 340-425 гривень. За повторне порушення можуть позбавити права керувати транспортним засобом на півроку і навіть арештувати.

Однак для діагностування авто на дорозі автоінспекції недостатньо мати сучасне обладнання. Потрібно, щоб закон передбачав таку процедуру. Інспектор повинен мати законні підстави змусити водія надати свій автомобіль для огляду і могти перемістити автомобіль у зручне місце – не на узбіччі ж перевіряти гальма.

Нині таких прав у ДАІ нема, отже, поки не будуть внесені зміни до законів про дорожній рух, міліцію та до правил дорожнього руху, вимоги про проведення техогляду на дорозі можна ігнорувати.

Якщо ж інспектор таки захоче затримати водія для проведення діагностики, варто поцікавитися, на яких підставах він це робить, і звернути увагу на те, що його дії мають ознаки перевищення влади, а за це передбачена кримінальна відповідальність за статтею 365 Кримінального кодексу.

Страхування "всліпу"

Зараз активно обговорюється питання, як поведуть себе страхові компанії у зв'язку із скасуванням державного техогляду. Раніше поліс "автоцивілки" можна було придати на будь-який автомобіль, незалежно від його технічного стану. Таку політику страховиків можна було зрозуміти – за станом транспортних засобів стежила ДАІ.

Слідкувала погано, іноді з корупційними зловживаннями, але слідкувала. Тепер страхові компанії, виписуючи поліси цивільної відповідальності, можуть поцікавитися, на які автомобілі виписуються поліси, і який їх технічний стан. Чи не приведе страхування "всліпу" до збільшення ризиків та фінансових втрат компаній?

Відповідь на це питання буде відома згодом, коли ДАІ матиме статистику ДТП, а страховики підсумують результати своєї роботи. Поки що достеменно відомо лише одне: закон не вимагає огляду авто для оформлення страховки.

ДАІ без штрафів

Скасування "класичного" державного техогляду є безумовним позитивом. Втім, у бочці меду мусить бути ложка дьогтю – штрафи за порушення правил. Раніше їх оплату контролювала ДАІ під час проходження чергового техогляду: якщо є несплачений штраф, його пропонували сплатити, і інцидент вичерпувався.

Тепер сплату штрафів буде контролювати виконавча служба, яка робитиме це за загальними правилами. Тож якщо у водія є такий борг, до нього можуть застосувати засоби впливу: арештувати авто, помешкання, заморозити банківські рахунки.

Спілкування з державним виконавцем навряд чи буде приємним, тому треба бути уважним і вчасно оплачувати штрафи, а ще краще – не порушувати. Є висока ймовірність, що скасування техогляду негативно вплине на аварійну ситуацію на дорогах, а це може призвести до відновлення державного техогляду.

Ярослав Грущинський

Новини

4 Жовтня 2024

Австралія з початку року збільшила експорт залізорудної сировнини

Європа продовжить використовувати нікелевий чавун до повноцінного запуску CBAM

Більше половини компаній не компенсуватимуть працівникам підвищення військового збору

Довгий прокат дешевшає на північноєвропейських ринках

Профільний комітет Ради схвалив законопроєкт про підвищення податків

Через мобілізацію в Україні не вистачає водіїв

Рішення щодо економічного бронювання прийнято – Железняк

Тариф на вантажні залізничні перевезення не має бути обтяжений сторонніми послугами

В Україні планують створити інвестфонд для розвитку бізнесу

МВФ ухвалить остаточне рішення про новий транш для України до 21 жовтня 

В Бразилії створюють фонд розробки критично важливих мінералів

Україні потрібно прискорювати будівництво зеленої генерації 

Війна між Ізраїлем та Іраном може призвести до дефіциту сталі в регіоні MENA

Канада обкладе додатковим митом у 25% китайську сталь та алюміній

Росія з легкістю обходить європейські санкції, щоб вести війну проти України – ЗМІ

3 Жовтня 2024

Брак сірчаної кислоти може завадити Індонезії збільшувати виробництво нікелю

ВСІ НОВИНИ ⇢