Фискалы изменяют налоговый кодекс

Точка зору

В четверг в Минфине проходит заседание, где обсуждают концепцию очередной налоговой реформы, подготовленной чиновниками Государственной налоговой службы и Минфина.

В распоряжении ЭП оказался полный перечень документов, вынесенный на эту встречу, одобренный и визированный министром финансов Юрием Колобовым.

Главный из них – проект документа "Концептуальные изменения налоговой системы" – презентуют заместитель ГНСУ Андрей Игнатов, от министерства – первый заместитель министра Анатолий Мярковский.

Слушать проект реформы пригласили представителей отраслевых и профессиональных ассоциаций, депутатов, а преимущественно – чиновников.

"Консультации по поводу необходимости внесения правок в Налоговый кодекс ведутся не первый день. Этот условно проект реформы как очередной этап изменений в налоговое законодательство я получил. Расплевался и уехал в отпуск", – говорит президент Союза налоговых консультантов Украины Леонид Рубаненко.

Опрошенные ЭП предприниматели считают, что сегодняшняя концепция реформы появилась на замену идее создания Единого доходного дома, который должен был быть создан на базе объединенной налоговой и таможенной служб, а также части подразделений Пенсионного фонда Украины, выполняющих функции по администрированию единого социального взноса.

Идея Единого фискального дома была анонсирована и активно поддерживалась в информационном пространстве властью, однако так и не была реализована.

Предполагается, что часть инициатив войдет в проект госбюджета на 2013 год, текст которого Минфин должен подготовить до 15 августа. Все, что согласуют и внесут в проект бюджета и что поддержит парламент, вступит в силу с начала 2013 года.

Пока что проект концепции состоит из двух базовых документов: презентации и ее описания объемом 16 страниц с расчетами, как заработает та или иная инициатива. В основном, речь идет о реформировании НДС, налога на доходы физлиц и непрофильного для фискалов единого социального взноса.

Так, налоговики предлагают снизить базовую ставку НДС с 20% до 12% для операций при импорте для всех видов услуг и отраслей, которые относятся к природным монополиям и энергетическому сектору. Для всех остальных ставка будет понижена до 7%.

Из любопытного – при взимании НДС планируется ввести элемент налога с оборота со ставкой 2,5% с последующим снижением через полгода до 2%. Внедрение этого налога – древняя идея еще времен Леонида Кучмы.

Налог с оборота планировала ввести и Юлия Тимошенко как замену НДС. Однако из-за того, что не был разработан механизм взимания, от этого налога отказались.

Забавно, что в первом слайде презентации, описывающем недостатки действующей налоговой системы, фискалы сознаются в наличии огромной коррупции в контролируемых ими сферах:

164 млрд грн збитків підприємств, половина з яких штучно сформована за рахунок схем мінімізації.

Діє інститут податкової мінімізації – фіктивні СГД, "транзити".

Шахрайські схеми у сфері відшкодування ПДВ.

Людський фактор у перевірочній роботі контролюючих органів.

Виникла соціальна група людей, яка отримує нетрудові доходи у фіскальній сфері.

Переплати з податку на прибуток підприємств.

Щомісячне перевищення податкового кредиту над податковими зобов'язаннями за ПДВ.

 

ЗМІНИ
 СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ УКРАЇНИ

(запропоновані Державною податковою службою України)

На виконання Програми економічних реформ президента України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" в частині зменшення кількості малоефективних податків, визначення доцільності величини ставок податків, розширення об'єктів оподаткування, ревізії пільг і поліпшення системи адміністрування податків передбачено такі зміни системи оподаткування Україні.

Зміни торкнуться структури і основної законодавчої та нормативно-правової бази, що регулює оподаткування. Крім того необхідно створити кілька нових порядків і змін до форм звітності, що є значним у порівнянні обсягом, що підлягають трансформуванню в результаті реалізації даних змін.

Зміни мають дві мети:

Перша мета – це найбільш повне використання стимулюючої функції податків.

Теоретично і практично доведено, що за допомогою податків можливе усунення структурних диспропорцій економіки Україні (низький внутрішній попит, занепад окремих галузей промисловості, що орієнтовані на товари народного споживання, спрямованість експорту сировинних матеріалів та товарів з низькою часткою доданої вартості), створення умов для розвитку вітчизняного виробництва.

Очевидно, що в умовах глобалізації світової економіки, розширення інтеграційних процесів, участі в СОТ, Україна є активним учасником цих процесів.

Як доказ цієї тези – великі обсяги експорту (68,4 млрд дол) та імпорту товарів (82,6 млрд дол), та залежність економіки України від світових економічних процесів, у тому числі криз. Очевидно також, що розвинуте матеріальне виробництво – основа стабільності економіки та фінансової (в т.ч. валютної) системи країни.

Друга мета – це ліквідація умов існування "тіньового сектора" економіки.

"Тіньовий сектор" у фіскальному розумінні – це розмір ВВП, виведений з-під оподаткування через інститут податкових оптимізаторів, що перетворює активи та розрахунки за них в готівкову форму на території України або в безготівкову на рахунках закордонних банків. Крім того, до "тіньового сектора" відноситься частина ВВП, що обслуговується неврахованим обігом готівки.

Обсяг тіньового сектора в Україні за експертними розрахунками ДПС оцінюється 350 млрд грн на рік.

Цей обсяг розподіляється приблизно таким чином:

170 млрд грн – зарплата в "конвертах".

100 млрд грн – доходи власників активів – виведення безготівкових коштів у готівкову форму або на інвалютні рахунки в закордонних банках.

35 млрд грн – неофіційні платежі.

45 млрд. грн – основні засоби, матеріальні ресурси і послуги "тіньового сектора".

Боротьба з "тіньовим сектором" шляхом адміністративних заходів довела свою малоефективність. Єдиним дієвим способом боротьби є усунення причин та умов його існування.

Основною причиною відходу економіки в тінь є високе податкове навантаження, по-перше, на інвестиційний актив (бізнес-одиницю, підприємство) з точки зору його власника (юридичної або фізичної особи або нерезидента), по-друге, нарахування на фонд оплати праці (ФОП) в межах самої бізнес-одиниці підприємства.

Ефективне податкове навантаження для власника бізнесу в існуючій системі оподаткування становить 45,5% у виробництві і 42% – в торгівлі. В той же час при використанні інституту "податкової оптимізації" ефективне податкове навантаження становить, відповідно, 19,2% і 16,4%.

Невід'ємною складовою існуючої системи оподаткування (як до прийняття ПКУ, так і після), є інститут податкових оптимізаторів (далі – ПО), що дозволяє ухилятися підприємствам від оподаткування та формує "тіньовий сектор" економіки.

В результаті дії ПО створюються умови реального сектора економіки для безпечного фактичного зменшення ставок за чотирма основними податками і зборами: ПДВ, податку на прибуток, ПДФО, ЄСВ.

Очікується, що зниження ефективного податкового навантаження до 37% з 45,5% у виробництві (за оцінкою ДПС) стане реальним стимулом відмови від ПО та легалізації складових "тіньового сектора" у розмірі 145 млрд грн.

Податкове навантаження на ФОП в умовах діючої системи оподаткування також є показником неефективності діючих ставок податків. Воно становить до 52%. Іншими словами, для виплати 1 грн зарплати роботодавець (підприємство) має заплатити в бюджет від 1,07 до 1,26 грн залежно від розміру зарплати і галузі діяльності.

Такий ступінь податкового навантаження є основною причиною відходу в тінь ВВП в частині зарплати. Очікується, що реальним стимулом легалізації такої зарплати буде розмір ефективного фіскального навантаження до 20-28,5% (за оцінкою ДПС), що дозволить легалізувати до 150 млрд грн частини "тіньового сектора".

Висновок

Резерви справляння податку на прибуток і ПДВ в Україні сьогодні відсутні, крім не підконтрольного "тіньового сектора".

Посилення податкового тиску, що в умовах дії ПКУ називається "поліпшенням адміністрування", реально призведе до стримування обсягів виробництва і торгівлі. Чинна податкова система не дає розвиватися виробництву.

Єдиний спосіб збільшення надходжень до бюджету – це збільшення легальної оподатковуваної бази (не розширення наявної, вона вже максимально "розширена", а саме збільшення), тобто збільшення обсягів виробництва.

Запропоновані зміни реанімують стимулюючу функцію податків і усунуть зазначені вище недоліки як існуючої системи оподаткування, так і структурних диспропорцій в економіці.

Це буде досягнуто в основному за рахунок зміни діючих ставок основних податків (ПДВ – з 20% до 7-12%, ЄСВ – з 37-49% до 15%, ПДФО – з 15 (17)% до 20%, 15%, 10%).

Одночасно, для недопущення зниження поточних надходжень до бюджету передбачені так звані компенсаторні механізми.

Вони полягають у скасуванні пільг і розширенні бази оподаткування в деяких податках (ПДВ – додаткове обкладення продажів за ставкою 2,5-2%, ЄСВ – повернення до обкладання покупки безготівкової іноземної валюти за ставкою 3%).

Крім того, з метою виведення зарплати з тіні та усунення схем ухилення від сплати податків необхідно:

збільшити мінімальну зарплату до 2 тис грн,

змінити тарифну сітку в частині коефіцієнтів міжкваліфікаційних розрядів і зробити її обов'язковою не тільки для бюджетної сфери, але і для всіх інших платників податків,

встановити максимально допустимий ліміт у розмірі 10% для кількості працівників на підприємстві, які працюють не на повну ставку.

1. Податок на додану вартість

1.1. Зниження базової ставки з 20% до 12%.

1.2. Встановлення ставки ПДВ в розмірі 12% для: операцій при імпорті, всіх видів послуг, галузей, що відносяться до природних монополій і енергетичного сектора (виробництво і розподіл електроенергії, виробництво і розподіл газу, нафти і газового конденсату, видобуток і реалізація вугілля, видобуток уранових руд, виробництво ядерних матеріалів, виробництво і реалізація продуктів нафтопереробки).

1.3. Встановлення ставки ПДВ в розмірі 7% для інших операцій.

1.4. Введення при стягненні ПДВ елементів податку з обороту за ставкою 2,5% з подальшим зниженням через півроку до 2%.

1.5. Скасування пільг у вигляді операцій, що не підлягають оподаткуванню: лікарські засоби та вироби медичного призначення, освітні послуги, відходи і лом чорних і кольорових металів, періодичні та друковані видання, засоби масової інформації, виробництво деревини, постачання зернових і технічних культур.

1.6. Встановлення 0% ставки ПДВ для послуг перевезення пасажирів і вантажів транзитом через митну територію України.

1.7. Скасування пільг для спецрежимів і тимчасових пільг: сільгоспвиробники та ін.

Негативний етико-соціальний аспект діючої фіскальної системи.

В результаті існування системи оподаткування в такому вигляді, з таким невід'ємним її атрибутом як ПО, в суспільстві утворилася соціальна група людей у сфері розподілу суспільного продукту, а не його створення, яка необґрунтовано отримує частину національного доходу у власність у розмірах неадекватних витраченій праці: організатори ПО, персонал бухгалтерів, юристів, адвокати, основна зайнятість яких пов'язана з ПО, корумповані співробітники судів, органів реєстрації, податкової служби.

Значний інтелектуальний, організаційний і фінансовий потенціал даної соціальної групи в суспільстві міг би бути задіяний в сфері створення національного продукту.

2. Податок на доходи фізичних осіб.

2.1. Розширення шкали прогресивного податку (з 15% (17%) до 20%, 15%, 10%). Зокрема, збільшення кількості щаблів цієї шкали, підвищення ставки для найбільш заможних громадян, запровадження зниженої ставки для людей з низьким рівнем доходів.

2.2. Скасування основної податкової пільги, як такої, що не має соціального спрямування.

3. Єдиний соціальний внесок.

3.1. Зменшення ставки ЄСВ з 32,6% – 49,7% до 15% – з роботодавця, 3,6% – з працівника.

3.2. Розподіл ставки ЄСВ між роботодавцем – 50% – і працівником – 50% – (15% + 3,6%) / 2).

3.3. Скасування диференційованих ставок з метою спрощення адміністрування.

3.4. Відновлення збору при купівлі безготівкової іноземної валюти в розмірі 3%.

4. Податок на прибуток підприємств

4.1. Ліквідація пільг – надходження збільшаться на 3,1 млрд грн.

5. Акцизний податок

5.1. Скасування збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

5.2. Збільшення частки акцизного податку в ціні реалізації пива та алкогольних напоїв як компенсатора скасування збору в п. 5.1.

6. Збори у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію та природний газ – скасування.

Очікувані результати змін

Запропоновані зміни податкової системи дозволяють реалізувати стимулюючу функцію податків і усунути структурні диспропорції в економіці.

Очікується, що зміни стимулюють розвиток обробних галузей промисловості і виробництва товарів народного споживання, тобто галузей з більш високою часткою доданої вартості.

Зростання таких галузей сприятиме утворенню нових робочих місць, що дозволить зменшити рівень безробіття.

Зміни, що призводять до зменшення надходжень

сума,

млрд грн

Зміни, що призводять до збільшення надходжень (компенсатори)

Сума,

млрд грн

Податок на доходи фізичних осіб

   

1. Скасування "загальної" ПСП

4,3

Разом зменшення

0

Разом збільшення

4,3

Розширення шкали прогресивного податку з 15% (17%) до 20%, 15%, 10%

Вплив змін на ПДФО +4,3 млрд грн

Єдиний соціальний внесок

1.Зниження ставки з середньої 37,6% до 15%

90,4

1. Надходження ЄСВ за ставкою 15% від приросту ФОП за рахунок легалізації

2. Економія на фінансування робітників бюджетної сфери на сплату ЄСВ

3. Надходження ЄСВ за рахунок зняття межі 10 мінімальних з/п

4. Відновлення ЄСВ на покупку іноземної валюти за ставкою 3%

22,5

 

27,2

 

3,9

 

6,0

Разом зменшення

90,4

Разом збільшення

59,6

Вплив змін на ЄСВ -30,8 млрд грн

 

ПДВ

 

1. Зниження ставки до 12% з 20% при імпорті

2. Зниження ставки до 7% (12%) з 20% при внутрішньому обороті

37,2

36,3

1. Детінізація (середня ставка 8,3%)

2. Ліквідація пільг

3. Економія бюджетного відшкодування

4. Податок з обороту внутрішній

5. Податок з обороту з експорту

14,3

5,6

24,5

36,0

17,8

Разом зменшення

73,5

Разом збільшення

98,2

Вплив змін на ПДВ +24,7 млрд грн

 

Податок на прибуток

 

   

1.Ліквідація пільг

3,1

Разом зменшення

0

1. Разом збільшення

3,1

Вплив змін на податок на прибуток +3,1 млрд грн

Скасування зборів у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію та природний газ: -4,9 млрд грн

Скасування збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства: – 1,1 млрд грн

Всього вплив змін на надходження до бюджету: – 4,7 млрд грн

Всього вплив змін на надходження до бюджету при резерві податку з обороту (5 млрд грн) на внутрішньому ринку: +0,3 млрд грн

Розрахунок втрат надходжень (за рахунок скасування податків і зниження ставок) і приросту надходжень (за рахунок введення нових елементів податків і збільшення ставок по інших податках) виконаний прямим розрахунком, тобто без врахування зміни обсягів і структури виробництва (ВВП).

Такий підхід виправданий для прогнозування дохідної частини в 2012 і 2013 роках. При цьому всі розрахунки зроблені за песимістичним сценарієм. У короткостроковому періоді дані зміни в цілому не зменшать поточних надходжень до Державного бюджету України.

Крім того, залишено значні резерви надходжень (5 млрд грн на рік) за рахунок впровадження елементу ПДВ – податку з обороту.

Надалі очікується приріст надходжень до бюджету за рахунок різкого зростання частки доданої вартості – близько 40 млрд в розрахунку на рік, починаючи з 2014 року. Саме очікування такого істотного приросту надходжень і є основною причиною необхідності даних змін.

Другою за значимістю причиною необхідності змін є наявність прямого ефекту дерегуляції, спрощення та виключення корупційної складової, а саме:

знижується на 80% тіньовий сектор і, відповідно, операції з виведення в тінь ВВП за допомогою ПО,

повністю звужується сфера неоднозначних тлумачень, які є основними причинами скарг і судових спорів та дають законодавчу основу тиску на бізнес,

у рази знижується кількість оскаржень та судових спорів,

у рази знижуються неофіційні платежі суб'єктів господарювання,

вивільняється значний трудовий і часовий ресурс контролюючих органів для якісної перевірочної роботи і скорочення чисельності чиновників,

зменшується кількість приводів для претензій з боку міжнародних організацій.

Ризики реалізації запропонованих змін

1. Тимчасовий дефіцит (протягом одного кварталу) коштів зведеного бюджету України та Пенсійного фонду України.

2. Заперечення з боку МВФ і СОТ (необхідні додаткові консультації і пояснення).

3. Опір великого бізнесу (олігархів) та галузевого лобі.

4. Опір соціальної групи людей, яка отримує нетрудові доходи у фіскальній сфері.

Додаток № 1

У таблиці надано розрахунок податкового навантаження на ФОП в Україні у підприємств, що працюють на внутрішньому ринку (не на експорт).

У ньому визначається, скільки необхідно підприємству, що працює на внутрішньому ринку, заплатити податків і зборів до бюджету для виплати 1 гривні зарплати.

Показник

Ставка, %

Сума, грн

Ставка, %

Сума, грн

Ставка, %

Сума, грн

Ставка**, %

Сума, грн

1

Зарплата (ЗП або ФОП)

 

2 000,00

 

12 000,00

 

12000,00

 

100000,00

2

Нарахування (тільки ОСВ, ставка залежить від галузі*, в середньому 37,6%)

37,60

752,00

37,60

4 512,00

15,00

1800,00

15,00

2736,15

3

Утримання (ОСВ 3,6% + ПДФО 15% чи 17%, якщо ЗП більше 10 780 грн)

18,60

372,00

20,60

2 472,00

10,00

1200,00

10,00

10000,00

4

ПДВ

20,00

550,40

20,00

3 302,40

7,00

966,00

7,00

7191,535

5

Податок з обороту

2,5

345

2,5

2568,40

6

Разом зарплата працівника "чистими на руки" (п.1 – п.3)

 

1628,00

 

9528,00

 

10800,00

 

90000,00

7

Всього сплата податків у зв'язку з виплатою ЗП, в т. ч. ПДВ*** (п.2 + п.3 + п.4)

 

1674,40

 

10286,40

 

4311,00

 

22496,08

8

Податкове навантаження на "чисту" ЗП (п.6 / п.5)

 

102,85%

 

107,96%

 

39,92%

 

25,00%

9

Податкове навантаження від валового доходу (п.7 / (п.7 + п.6))

 

50,70%

 

51,91%

 

28,53%

 

20,00%

Примітки:

*Ставка коливається від 36,76% до 49,7% (бюджетники 36,2%).

** ЄСВ нараховується на зарплату до 18 241 грн.

*** ПДВ необхідно враховувати при визначенні ефективного (повного) податкового навантаження, так як підприємство, що реалізує продукцію всередині України, обкладає додану вартість (зарплату та прибуток) податком (ПДВ).

Іншими словами, щоб виплатити ЗП з нарахуваннями, підприємству необхідно мати кошти для сплати ПДВ.

У прикладі розглянуто чотири варіанти.

Перший – в умовах діючого оподаткування ФОП – зарплата до 10 780 грн має податкове навантаження 102,85% (або 50,7%).

Другий – в умовах діючого оподаткування ФОП – зарплата більше 10 780 грн і менше 18 241 грн має податкове навантаження 107,96% (52%).

Третій – обкладання після реалізації змін – зарплата більше 10 780 грн і менше 18 241 грн має податкове навантаження на 45% (30%).

Четвертий – обкладання після реалізації змін – зарплата більше 10 780 грн, але менше 18 241 грн має податкове навантаження 31% (28%).

Отже, в сьогоднішніх умовах оподаткування навантаження на 1 грн зарплати "на руки" становить 1,1 грн в бюджет, тобто близько 110%. Після реалізації законодавчих ініціатив навантаження становитиме 42%.

Зниження сукупного податкового навантаження в 2,5 разу є реальним стимулюючим фактором для легалізації як тіньового ФОП (зарплат в "конвертах") та інвестиційних доходів (прибутку підприємств та дивідендів) власників інвестиційних активів.

Розрахунок тіньового ФОП (зарплат в "конвертах")

Середня офіційна зарплата в Україні – 2 460 грн. Офіційний ФОП в Україні за 2011 рік – 400 млрд грн. (Дані інформації за формою 1-ДФ та Пенсійного фонду України).

За інформацією з інтернету (аналітичні звіти сайтів з підбору персоналу, огляди ринку праці та вакансій) середньозважена за видами професій, досвіду, ступеня кваліфікації та регіонів реальна зарплата в Україні становить 3 500 грн.

Професія

Зарплата, грн

Середня

Без досвіду

Мало досвіду

Досвідчений

Висока кваліфікація

Фармацевт

4200

3000-3300

3300 -3500

3500-5000

5000-7000

Стоматолог

6000

2500-3000

3000 -4700

4700-8000

8000-14000

Сисадмін

5000

3000-3500

3500 -4000

4000-7000

7000-12000

Кошторисник

5400

3000-3500

3500 -4000

4000-6000

6000-10000

Інженер КІПА

4500

3000-3500

3500 -4000

4000-6000

6000-8000

Слюсар

3500

2500-2800

2800 -3000

3000-4000

4000-7000

Інженер-геолог

5500

3000-3500

3500 -4000

4000-8500

8500-16000

Менеджер з логістики

5200

3000-3500

3500 -4000

4000-6000

6000-12000

Менеджер з продуктів

6000

3700-4200

4200 -5000

5000-7500

7500-16000

Середня

5033

Поширюючи різницю в зарплаті на офіційний ФОП, отримуємо реальний ФОП в розмірі 569 млрд грн (3500:2460х400). Відповідно, оцінювати зарплату в "конвертах" в розмірі 170 млрд грн цілком виправдано.

Є очікування легалізації ФОП у розмірі 150 млрд грн та оцінки тіньового сектора економіки, виходячи з контрольованих оборотів (200 млрд грн).

Розрахунок: 14 млрд грн / 0,08 = 175 млрд. Не охоплено близько 50% тіньового сектора. Відповідно 175 х 2 = 350 млрд – весь тіньовий сектор. Розподіляється оціночно на:

170 млрд грн – зарплата в "конвертах",

100 млрд грн – доходи власників активів – виведення безготівкових коштів в готівкову форму або на інвалютні рахунки в закордонних банках,

35 млрд грн – неофіційні платежі,

45 млрд грн – основні засоби, матеріальні ресурси і послуги "тіньового сектора".

Додаток № 2

Для повноти уявлення розрахунок проведено для підприємств у сфері виробництва і у сфері торгівлі при умові чесної та добровільної сплати податків відповідно до чинної системи оподаткування та в умовах використання послуг "податкової оптимізації", за допомогою яких, власне, офіційний сектор економіки перетворюється в "тіньовий".

Розрахунки проведено при наступних основних фактичних показниках діяльності (наближені до об’єктивних). Для виробничого підприємства: рентабельність виробництва – 20%, частка ФОП (те, що без ПДВ) у повній собівартості – 25%, для торгівельного: рентабельність продаж – 4% , частка ФОП та % банку (те, що без ПДВ) – 5%.

Показники

Без ПЗ

З

Новини

18 Червня 2024

Федерація роботодавців транспорту України просить до кінця воєнного стану зберегти нинішні ставки акцизного податку

Уряд розширив дію програми 5-7-9 на будівництво об’єктів генерації

Фонд держмайна залучив до бюджету майже 1 мільярд з приватизації

Промислове виробництво в Китаї в травні збільшилося на 5,6%

Переговори між Індією та ЄС щодо імпортних тарифів на сталь провалилися

З Одеського порту Україна відправила 850 суден 

Штучний інтелект може допомогти судноплавній галузі скоротити викиди вуглецю

Рада прийняла закон про клуб білого бізнесу

Рада зробила перший крок до створення Національної установи розвитку

Fitch покращив прогноз зростання світового ВВП на 2024 рік до 2,6%

Україна закачала у сховища 1,6 млрд куб газу з початку сезону

Австралія неохоче дозволяє Китаю збільшувати інвестиції в видобуток корисних копалин

Україна цьогоріч розраховує отримати $50 млрд доходів від заморожених активів РФ

Бразильська CSN підвищіть ціни на свою продукцію

У травні Тайвань збільшив імпорт металобрухту

Уряд недостатньо використовує заходи щодо захисту внутрішнього ринку – Кисилевський

ВСІ НОВИНИ ⇢