В.Гусак: Сьогодні немає жодних підстав для підвищення залізничних тарифів

Публікації Транспорт
В.Гусак: Сьогодні немає жодних підстав для підвищення залізничних тарифів

З відкриттям морського коридору логістична ситуація для вітчизняних підприємств значно покращилась, але питання високої вартості перевезень продовжує ускладнювати роботу промисловості та бізнесу. Чому в Україні зараз не можна підвищувати тарифи на вантажні залізничні перевезення, на чому справді повинна сконцентруватись “Укрзалізниця” і де державна компанія може знайти додаткові кошти в інтерв’ю МінПрому розповів гендиректор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак.

Як взагалі працює наша транспортна система і чи є у підприємств складнощі з логістикою?

Порівняно з 2022 роком ситуація покращилась, за що, в першу чергу, слід подякувати Збройним Силам України. Тому що завдяки їх діям в серпні 2023 року було відкрито морський коридор і відповідно запрацювали на експорт та імпорт порти Великої Одеси. Це суттєво зменшило навантаження на західні прикордонні переходи і надало можливість наростити перевезення насамперед до портів, а згодом і збільшити експорт української продукції на світові ринки. Розблокування морських портів дало дуже позитивні наслідки – це і збільшення валютних надходжень і збереження робочих місць і дало змогу заплатити більше податків.

Тому, можна сказати, в цьому відношенні стало легше. І це дуже відчула на собі і українська залізниця. Бо дуже показово, що в першому півріччі 2024 року порівняно з першим півріччя 2023 року обсяг перевезень “Укрзалізницею” зріс на 25 відсотків.

А як сьогодні розбудовується західні переходи?

Там йде робота, періодично виникають проблеми, але їх гострота набагато менша, ніж була в 2022-му і в першій половині 2023 року. Насамперед завядки знов таки Збройним Силам України і відкриттю портів Великої Одеси.

В Україні вже давно намагаються реформувати Укрзалізницю, але з початком великої війни цей процес пригальмував. А як, на вашу думку, повинна виглядати справжня реформа Укрзалізниці?

Треба йти шляхом, який визначений директивами Європейського Союзу –   має бути державний оператор інфраструктури, який залишиться монополістом. Також необхідно створити незалежну комісію з питань регулювання транспорту, яка якраз і регулюватиме тарифи цього оператора інфраструктури. А в решті секторів треба створити всі умови для належного розвитку конкуренції.

Керівництво “Укрзалізниці” просуває ідею так званої гармонізації тарифів, стверджуючи що без цього компанія закінчить рік зі збитками. Яке Ваше ставлення до цієї ініціативи?

Дивіться, передусім запропонована гармонізація це, по суті, є банальним підвищенням тарифів приблизно на 20 відсотків. І в нинішній ситуації ми взагалі не бачимо підстав для такого підвищення. Тому що, як я вже казав, за перше півріччя цього року залізничні перевезення зросли на 25%, а доходи “Укрзалізниці” зросли на співставну цифру в 20%. Тобто “Укрзалізниця” отримала велике зростання доходів, але з невідомих нам причин, чомусь менеджмент і керівництво держкомпанії вирішили, що можна вже більше не контролювати і не управляти витратами, які зросли на ще більшу суму.

“Укрзалізниця” в першому півріччі ще збитковою не стала. Але її керівництво чомусь каже, що національний залізничний оператор йде шляхом до збитковості, і нам це взагалі незрозуміло, як це може відбуватися при такому зростанні доходів.

Тут треба звернути увагу на те, що “Укрзалізниця є інфраструктурною компанією і переважну частину її витрат складають так звані постійні витрати. Тобто ці витрати, які відбуваються незалежно від обсягів перевезень – на утримання колії, станцій, заробітну платню персоналу, який утримує ці станції. Тому ці витрати нести потрібно і нести незалежно від того, скільки перевозиться “Укрзалізницею”.

Таким чином у ситуації, що коли перевезення зростають на 20%, то витрати мають зрости на порівняно невеликий відсоток. За нашими оцінками, частка постійних витрат в “Укрзалізниці” складає десь 80%. Але таке враження, що керівництво “Укрзалізниці” взагалі перестало керувати витратами, а вони зросли на ще більші суми.

Особливо кидається у вічі зростання так званих інших операційних витрат. Так от, якщо брати цифри, то загалом операційні витрати Укрзалізниці в першому півріччі 2024 року зросли на 8,5 млрд грн у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, це приблизно на 20%. А в той же час зростання так званих інших операційних витрат склало 2,5 млрд грн, або 80 %.

І це з’їло велику частину прибутку Укрзалізниці. Не зрозуміло, що це таке і дуже хотілося б почути від менеджменту “Укрзалізниці”, звідки компанія отримала таке шалене зростання інших операційних витрат і чому використовується, як виправдання для чергової спроби підвищення тарифів.

До яких наслідків для промисловості та бізнесу призведе чергове підвищення вантажних залізничних тарифів?

Наша позиція полягає в тому, що на час воєнного стану має бути запроваджено мораторій на підвищення тарифів державних монополій, зокрема “Укрзалізниці”. Це треба зробити тому що український бізнес під час воєнного стану просто виживає. І головне завдання – зробити так, щоб він зміг зберегтись і відновити повноцінну роботу вже після перемоги України. І кожне підвищення тарифів, і залізничних в тому числі, може призвести до того, що частина українських підприємств просто закриється. Тому що зараз ще й не дуже сприятлива ситуація на зовнішніх ринках, низькі ціни на основну продукцію українського експорту –  і зерно, і руду, і метали.

Тобто у разі підвищення тарифів “Укрзалізниці” експортувати буде невигідно і частина підприємств буде змушена закритися. Тут також треба звернути увагу на те, що фрахт з українських портів включає в себе військову премію, яка є дуже високою, що чинить додатковий тиск на собівартість.

І в цій ситуації слід пам’ятати, що у приватних підприємств зараз в Україні фактично немає можливостей для залучення зовнішнього фінансування, тоді як у держави і у великого державного підприємства, такого як “Укрзалізниця”, така можливість є. Вони можуть отримувати як пряму допомогу, так і пільгові іноземні кредити.

Яке на Вашу думку повинно бути вирішення питання щодо зростання витрат УЗ і необхідності підвищення тарифів, як на тому наполягає керівництво компанії?

Перше, що слід зробити –  розібратись з витратами “Укрзалізниці”. Там постійно з’являються історії, ось нещодавно про купівлю вагонних штор на якісь шалені суми, і так далі. Таких історій дуже багато, і вони, відверто кажучи, точно не підвищують довіру до “Укрзалізниці”.

Шлях вирішення цієї проблеми має бути іншим ніж просте підвищення тарифів. Нам хотілося б почути відповідь на питання – чому при такому зростанні перевезень йде мова про погіршення фінансового стану “Укрзалізниці”? І якщо після того, як на це питання буде надана ґрунтовна відповідь, треба з’ясувати, що якщо, скажімо, “Укрзалізниця” має потребу в якихось додаткових коштах, скажімо, для відновлення інфраструктури зруйнованої російськими обстрілами, то тоді може йти мова про залучення якогось фінансування чи кредитів, чи допомоги від партнерів України. Знову ж таки, в українських приватних підприємств такої можливості зараз немає.

На вашу думку, “Укрзалізниця” сьогодні може на чомусь заробити, окрім підвищення тарифів?

Безперечно може, наприклад, на металобрухті. Вже понад рік не проводиться аукціонів з його продажу. І, взагалі, незрозуміло чому “Укрзалізниця” просто сидить на цій купі грошей – щонайменше 1 млрд грн – і не хоче на цьому заробити? Чому тут немає ніяких зрушень?

Виникає дуже багато питань до  керівництва “Укрзалізниці”. Таке враження, що замість постійної роботи над покращенням власної ефективності держкомпанія намагається перекласти свої проблеми на інших. При цьому ми розуміємо, що там можуть бути об’єктивні проблеми, що країна воює і ніхто не збирається применшувати внесок “Укрзалізниці” в оборону України. І ми всі добре пам’ятаємо дуже ефективні дії тодішнього керівництва “Укрзалізниці” одразу ж після початку повномасштабної агресії зокрема щодо забезпечення евакуаційних поїздів, щодо переорієнтації зусиль на потребу оборони країни.

Але ж слід продовжувати і постійно займатися операційною ефективністю Укрзалізниці І таке враження що це не пріоритет для нинішнього керівництва “Укрзалізниці”, вони навіть не хочуть взяти гроші, які лежать під ногами, зокрема, за реалізацію металобрухту. Ці гроші дуже легко отримати і спрямувати їх на потреби “Укрзалізниці” водночас забезпечивши українських металургів необхідною сировиною. Але чомусь це не робиться.

Василь Январьов

Новини

18 Вересня 2024

Українські підприємства в січні-серпні збільшили імпорт нікелю майже на 70%

Демократи США закликали Байдена схвалити експорт СПГ до України

Взимку дефіцит електроенергії в системі складатиме близько 4 ГВт

Виробництво сталі у Мексиці за підсумками липня впало на 53%

Державне фінансування отримали ще три індустріальні парки

Інтерпайп використовує морський та автотранспорт для доставки залізничної продукції у США та на Близький Схід

В Україні скорочується будівництво нового житла

Укренерго фіксує збільшення споживання е/е і закликає до економії

У Німеччині планують до 2030 року зробити третину металургії зеленою

Бюджет може отримати додатково 100 млрд грн від економічного бронювання – Свириденко

У липні імпорт гарячекатаного рулону в ЄС перевищив 1,5 млн тонн

Nippon Steel продовжила термін розгляду заявки на придбання US Steel

Ворог атакував енергетичну інфраструктуру у восьми областях

Українська економіка у серпні прискорила темпи зростання

Феросплавні підприємства України з початку року скоротили виробництво продукції

В Конгресі США закликали Байдена прискорити експорт скрапленого газу до України

ВСІ НОВИНИ ⇢