Експорт-фенікс

Економіка Публікації
Експорт-фенікс

Свого дна експорт товарів з України досягнув ще влітку 2023-го, після чого симптоми стали потрохи поліпшуватися. Тож від 2024 року в уряді очікують суттєвого приросту експорту: навіть у півтора раза за тоннажем і хоч би на 20-30% у грошовому еквіваленті. Для цього потрібно наче й небагато: щоб аграрні компанії принаймні зберегли торішні показники, а інші галузі – насамперед ГМК – наростили обсяги експорту.

АПК підсів, ГМК піднявся

У 2022 і 2023 роках Україна відправляла на експорт майже однаковий вантаж – приблизно  по 100 млн т товарів щороку. Натомість за 4 місяці 2024-го сумарний обсяг відправлень тільки трохи не дотягнув до 50 млн т. Причому у квітні було зафіксовано рекордний місячний показник за весь період повномасштабного вторгнення – понад 13 млн т.  Як зазначають у Міністерстві економіки, це на 1,3 млн т більше, ніж було у березні, і навіть дещо більше, ніж у лютому 2022-го.

Щоправда, з фінансового погляду експортні досягнення значно скромніші. За перший квартал 2024-го експортний виторг був лише на 107 млн USD (1,1%) більшим, ніж за аналогічний період 2023-го, і становив 9,96 млрд USD. 65% цієї суми вторгували підприємства АПК (топові позиції – кукурудза, пшениця, соняшникова олія). Але водночас їхні надходження від експорту скоротилися майже на 300 млн USD, або на 4,4%. Річ у тому, що у лютому-березні ціни на зернові на світових біржах обвалилися  до трирічних мінімумів і тільки у квітні потихеньку почали рух у висхідному напрямку.

У  березні-2024 взагалі було зафіксовано чотиримісячний мінімум в аграрному експорті з України. На ціновий спад наклалося ще й блокування автомобільного руху на українсько-польському кордоні. Пік фермерських протестів у Польщі спостерігався саме в цей період. І як наслідок у березні поточного року експорт аграрної продукції автотранспортом у напрямку Польщі упав до мінімального місячного значення за весь час від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну – до 48 тис. т.

Тому підмога для загальнонаціонального експорту з боку гірничо-металургійної галузі (щоб не псувати статистику) надійшла дуже вчасно. Особливо додають оптимізму показники рудної торгівлі. За підрахунками Державної митної служби, у першому кварталі 2024-го Україна відправила за кордон 9 млн т ЗРС, що майже втричі більше, ніж рік тому. Тоді було 3.6 млн т. Грошовий виторг від експорту залізорудної сировини, щоправда, не був пропорційно вищим. Він становив у першому кварталі 2024 р. 863 млн USD проти 404 млн USD, тобто це лише трохи більше, ніжу 2 рази.

Китай забирає рудну половину

Головним досягненням стало відновлення регулярного постачання руди до Китаю. Пробне судно пішло туди ще у вересні 2023-го. У четвертому кварталі сумарні обсяги експорту вже зросли до 1,4 млн т , а в першому кварталі 2024-го – до 4,4 млн т. Тобто це вже ледь не половина усього рудного експорту з України за вказаний період. Інша річ, що цінова кон’юнктура на зовнішніх ринках також не тішить. Від початку року ціни на ЗРС впали майже на 30%, тоді як витрати на логістику в українських металоекспортерів залишаються стабільно високими. Вони щонайменше у 2 рази вищі, ніж до повномасштабної війни.

Ще 1,1 млрд USD в експортну скарбничку  держави додали у першому кварталі метали і вироби з них. Щоправда, у цьому сегменті приріст не був аж настільки разючим. За перший квартал 2024 р. експорт чорних металів додав 15,4% у грошовому виразі (+142 млн USD), порівняно з показником річної давності. У квітні тенденція збереглася. На експорт було відправлено продукції ГМК (руди і чорних металів) майже на 100  млн USD більше, ніж у квітні 2023-го. У цілому на ці дві товарні групи припадало уже понад 20% українського експорту. А рік тому було лише 13%.

Тому зараз вкрай важливе завдання – втримати цей темп. Якщо кожного кварталу відправляти за кордон по 9 млн т руди, то сумарний річний показник уже істотно наблизиться до довоєнного рівня. У 2021 р., до прикладу, не експорт було відправлено 44 млн т руди з України. Стосовно ж металів і виробів із них, то тут повернення на довоєнні позиції обіцяє бути тривалішим. Хоч позитивні зрушення не можна не помічати. У березні 2024-го в Україні було виготовлено 611 тис. т сталі. Це найвищий місячний показник за час повномасштабного вторгнення. І водночас це все ще втричі менше, ніж було у березні 2021 року.

Одеські відтискають дунайських

За словами першого віцепрем’єр-міністра України Юлії Свириденко, на зростання показників експорту вплинуло, зокрема, відкриття альтернативного морського коридору влітку минулого року, який дозволяє Україні експортувати, зокрема, зерно та метал. Аналогічної думки дотримується й голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев: «Доступ до морських перевезень залишається ключовим фактором впливу на товарний експорт, і це вкотре підкреслює важливість забезпечення усіх його складових у теперішніх умовах (військове стримування рф у Чорному морі, захист портової інфраструктури, страхування перевезень тощо)», – вважає депутат.

В Кабінеті Міністрів України очікують незабаром ще активнішого вантажопотоку в чорноморських портах України, після того як з 1 березня на повну силу запрацювала страхова програма UNITY, яку реалізують компанії Marsh McLennan і Lloyd’s of London за підтримки урядів України й Великої Британії.  Страхувати за цією програмою тепер можна не лише морські перевезення зерна та інших продовольчих товарів, але й судна, що транспортують усі невійськові вантажі, зокрема руди й метал чи залізничні контейнери. Крім того, й коштує це тепер значно дешевше. Якщо у перші тижні роботи програми UNITY ставки страхування суден сягали 3-4% від вартості вантажу, то нині – нижче 1%.

Але в самому портовому середовищі України вимальовується своя внутрішня криза. На тлі росту судноплавства в портах Великої Одеси порти Дунайського кластеру стрімко втрачають вантажопотік. У квітні 2024-го уперше за 13 місяців через них було відправлено на експорт менше, ніж 1 млн т товарів. Натомість у чорноморських портах цьогоріч обсяги перевалювання ніколи не падали нижче 4 млн т на місяць. Асоціація «Укрпорт» навіть звернулася до уряду з листом, прохаючи вжити заходів для економічного порятунку дунайських портів, які можуть залишитися без роботи, при тому що упродовж 2 останніх років вони активно інвестували у розвиток інфраструктури. Основні пропозиції зводяться до того, щоб встановити пільговий залізничний тариф на транспортування вантажів на дунайському напрямку та домовитися з Молдовою про зменшення плати за транзит у напрямку Рені. Попри всі останні успіхи чорноморського судноплавства цей напрямок не можна усе ще вважати на 100% безпечним і на 100% гарантованим від блокування з боку Росії. Тому Дунайський кластер варто й надалі підтримувати у дієздатному стані, хоч би як «запасний аеродром».

Водночас пожвавлення експорту поки що істотно не вплинуло на вирівнювання сальдо у зовнішній торгівлі. За перший квартал 2024 р. воно становило -6 млрд USD. І це означає, що різниця між обсягами експорту й імпорту надалі поглиблюється. У 2022 р. український експорт дорівнював 44,1 млрд USD, в імпорт – 55,3 млрд USD; у 2023 р. – відповідно 35,9 млрд USD та 62,2 млрд USD. У першому кварталі 2024 р. різниця наблизилася вже до 60%: 10  млрд USD експорту проти 16 млрд USD імпорту. Природа дисбалансу очевидна: Україна суттєво наростила закупівлю за кордоном пального, бо виробляти його в Україні зараз нема технічної можливості, а також товарів, необхідних для ведення воєнної кампанії – і мова не лише про зброю, а й про медикаменти, комплектуючі для оборонної галузі, транспортні засоби тощо. Потреба у таких товарах нікуди не зникла й у 2024 році. А компенсувати ці валютні витрати за рахунок додаткових обсягів виробництва та експорту українська економіка поки що не в змозі.  

Ярослав Ярош

Новини

26 Липня 2024

Найскладніший період літа вже позаду, але невідомо що буде взимку – Укренерго

В Міненерго кажуть, що працюють над покращенням ситуації зі світлом

США скоротили імпорт прокату на 23%

Рада не відмовляється від ідеї підвищення ПДВ

POSCO знизила виплавку сталі

Кількість працюючих індустриальних парків може збільшись до 20

Залізниці України та Польщі домовились розвивати сполучення

Євросоюз надасть Україні ще 68 великих генераторів

Польща допомогла – в Україні скорочені обсяги обмеження світла

ЄС виділив Україні перший транш у 1,5 млрд євро із заморожених активів РФ

Усть-Дунайськ перетворять на хаб з імпорту добрив 

ЄС може запустити розслідування щодо продаж г/к рулону за квотою “інших країн”

В Росії різко уповільнилося промислове виробництво 

ОККО формує парк вагонів-цистерн

EUROFER: У 2024 році видиме споживання сталі в ЄС повинно відновитися

США знайшли 2 млрд дол на військову допомогу Україні

ВСІ НОВИНИ ⇢