Підвищення акцизів на пальне спричинить перетікання споживачів з бензину на газ

Економіка Новини ТЕК Точка зору
Підвищення акцизів на пальне спричинить перетікання споживачів з бензину на газ

Підвищення акцизів на пальне, яке планується урядом, призведе до збільшення собівартості бензинів і ДП на 7,4-9,7 грн/л протягом п’яти років, поглибить дисбаланс у споживанні пального, а також збільшить імпортозалежність країни від потенційно російського автогазу. Таку думку висловили експерти Нафтогазової асоціації України (НАУ).

Зокрема на переконання президента профільного об’єднання Ярослава Старовойтенка, у разі анонсованого підвищення акцизів усе бюджетне навантаження ляже на споживачів бензину і дизелю, тоді як покупці скрапленого газу фактично не візьмуть участь у формуванні бюджету країни.

«Ми очікуємо, що така тарифна політика спричинить значне «перетікання» споживачів з бензину на скраплений газ. Така зміна споживчої поведінки загрожує ще більшим викривленням балансу споживання палива, посиленням залежності від імпорту потенційного російського ресурсу, який наразі домінує на європейському ринку СВГ», — заявив Старовойтенко.

Окрім цього, в НАУ вважають, що ухвалення закону у запропонованій редакції може мати довгострокові негативні наслідки для енергетичної безпеки України. Йдеться про таке:

– державний бюджет не отримає додаткові надходження у запланованому обсязі, а навпаки, може втратити через значне перетікання споживачів із бензинів у скраплений газ, оскільки ці види палива є товарами взаємного заміщення;
– паливний ринок країни ще більше залежатиме від імпортного газу (на цю мить 75%). Велика частина скрапленого газу на європейському ринку має сумнівне походження (з великою ймовірністю російське);
– від такої диспропорції страждатиме внутрішня нафтопереробка, яка не може задовольнити попит на дизпальне через те, що критично падає попит на бензини;
– інфраструктура зберігання на українському ринку не готова до таких обсягів споживання скрапленого газу. Ринок уже працює фактично «з коліс», що провокує часті непрогнозовані дефіцити.

З огляду на це НАУ пропонує альтернативний підхід до коригування акцизного збору, виступаючи за систему оподаткування, яка збалансує ставки на бензин і скраплений газ.

«Підвищивши акцизний збір на скраплений газ до 160 євро за 1 000 л, можна було б досягти більш справедливого й економічно обґрунтованого співвідношення ціни на газ і бензин, залишаючи вартість автогазу привабливою для споживачів і збільшуючи державні доходи», — зазначають експерти асоціації.

Такий вивірений підхід, на їхнє переконання, сприяв би не лише рівновазі на паливному ринку, а й енергетичній незалежності України, стимулюючи внутрішнє виробництво й підвищуючи конкурентоспроможність на ринку.

«Важливо те, що це могло б захистити життєво важливі сектори економіки, такі як промисловість і сільське господарство, від тягаря підвищення податків», — наголосили у НАУ.

Раніше директор Консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн висловив думку, що урядовий законопроєкт не враховує особливостей споживання і несправедливий по відношенню до споживачів пального.

Нагадаємо, у березі Кабінет міністрів підтримав законопроєкт, яким пропонується поступове збільшення акцизного податку на пальне. Згідно з ним ставки акцизу на бензин і дизельне пальне поступово зростатимут,ь починаючи вже з 1 липня 2024 року. І протягом 4,5 року зростуть до €359/1 000 л для бензину і €330/1000 л для дизельного пального. При цьому акцизи на скраплений газ за цей період зростуть до € 70/1 000 л.

Новини

22 Квітня 2024

Норнікель через санкції закриє завод в РФ і побудує новий в Китаї

Метінвест у I кварталі збільшив сплату податків на 70%

Південна Корея виділить Україні гуманітарну допомогу в розмірі $200 млн

Енергетики фіксують дефіцит в системі і закликають громадян до економії

Україна втратила величезний обсяг генерації, зима буде викликом

Нафтогаз готовий підтримувати розвиток біометанової галузі в Україні

Експорт коксу з Китаю у першому кварталі збільшився на 22,6%

Індійські металурги можуть збільшити споживання газу заради скорочення викидів

Борги в енергетиці не мотивують інвесторів будувати нову генерацію

Тариф на електрику підвищать до рівня собівартості її виробництва

Без оптимізованої моделі бронювання доведеться залучати іноземних спеціалістів для відбудови України – К.Оринчак

Екологічна шкода від обстрілів Кураховської ТЕС складає майже мільярд гривень

Завдяки морському коридору Україна збільшила експорт металів

Італія обговорить з ЄС зміни до CBAM

АрселорМіттал Кривий Ріг планує запустити в роботу коксові батареї 

У I кварталі бюджет отримав 650 млн грн від приватизації – ФДМУ

ВСІ НОВИНИ ⇢