Підвищення акцизів на пальне спричинить перетікання споживачів з бензину на газ

Економіка Новини ТЕК Точка зору
Підвищення акцизів на пальне спричинить перетікання споживачів з бензину на газ

Підвищення акцизів на пальне, яке планується урядом, призведе до збільшення собівартості бензинів і ДП на 7,4-9,7 грн/л протягом п’яти років, поглибить дисбаланс у споживанні пального, а також збільшить імпортозалежність країни від потенційно російського автогазу. Таку думку висловили експерти Нафтогазової асоціації України (НАУ).

Зокрема на переконання президента профільного об’єднання Ярослава Старовойтенка, у разі анонсованого підвищення акцизів усе бюджетне навантаження ляже на споживачів бензину і дизелю, тоді як покупці скрапленого газу фактично не візьмуть участь у формуванні бюджету країни.

«Ми очікуємо, що така тарифна політика спричинить значне «перетікання» споживачів з бензину на скраплений газ. Така зміна споживчої поведінки загрожує ще більшим викривленням балансу споживання палива, посиленням залежності від імпорту потенційного російського ресурсу, який наразі домінує на європейському ринку СВГ», — заявив Старовойтенко.

Окрім цього, в НАУ вважають, що ухвалення закону у запропонованій редакції може мати довгострокові негативні наслідки для енергетичної безпеки України. Йдеться про таке:

– державний бюджет не отримає додаткові надходження у запланованому обсязі, а навпаки, може втратити через значне перетікання споживачів із бензинів у скраплений газ, оскільки ці види палива є товарами взаємного заміщення;
– паливний ринок країни ще більше залежатиме від імпортного газу (на цю мить 75%). Велика частина скрапленого газу на європейському ринку має сумнівне походження (з великою ймовірністю російське);
– від такої диспропорції страждатиме внутрішня нафтопереробка, яка не може задовольнити попит на дизпальне через те, що критично падає попит на бензини;
– інфраструктура зберігання на українському ринку не готова до таких обсягів споживання скрапленого газу. Ринок уже працює фактично «з коліс», що провокує часті непрогнозовані дефіцити.

З огляду на це НАУ пропонує альтернативний підхід до коригування акцизного збору, виступаючи за систему оподаткування, яка збалансує ставки на бензин і скраплений газ.

«Підвищивши акцизний збір на скраплений газ до 160 євро за 1 000 л, можна було б досягти більш справедливого й економічно обґрунтованого співвідношення ціни на газ і бензин, залишаючи вартість автогазу привабливою для споживачів і збільшуючи державні доходи», — зазначають експерти асоціації.

Такий вивірений підхід, на їхнє переконання, сприяв би не лише рівновазі на паливному ринку, а й енергетичній незалежності України, стимулюючи внутрішнє виробництво й підвищуючи конкурентоспроможність на ринку.

«Важливо те, що це могло б захистити життєво важливі сектори економіки, такі як промисловість і сільське господарство, від тягаря підвищення податків», — наголосили у НАУ.

Раніше директор Консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн висловив думку, що урядовий законопроєкт не враховує особливостей споживання і несправедливий по відношенню до споживачів пального.

Нагадаємо, у березі Кабінет міністрів підтримав законопроєкт, яким пропонується поступове збільшення акцизного податку на пальне. Згідно з ним ставки акцизу на бензин і дизельне пальне поступово зростатимут,ь починаючи вже з 1 липня 2024 року. І протягом 4,5 року зростуть до €359/1 000 л для бензину і €330/1000 л для дизельного пального. При цьому акцизи на скраплений газ за цей період зростуть до € 70/1 000 л.

Новини

26 Липня 2024

Найскладніший період літа вже позаду, але невідомо що буде взимку – Укренерго

В Міненерго кажуть, що працюють над покращенням ситуації зі світлом

США скоротили імпорт прокату на 23%

Рада не відмовляється від ідеї підвищення ПДВ

POSCO знизила виплавку сталі

Кількість працюючих індустриальних парків може збільшись до 20

Залізниці України та Польщі домовились розвивати сполучення

Євросоюз надасть Україні ще 68 великих генераторів

Польща допомогла – в Україні скорочені обсяги обмеження світла

ЄС виділив Україні перший транш у 1,5 млрд євро із заморожених активів РФ

Усть-Дунайськ перетворять на хаб з імпорту добрив 

ЄС може запустити розслідування щодо продаж г/к рулону за квотою “інших країн”

В Росії різко уповільнилося промислове виробництво 

ОККО формує парк вагонів-цистерн

EUROFER: У 2024 році видиме споживання сталі в ЄС повинно відновитися

США знайшли 2 млрд дол на військову допомогу Україні

ВСІ НОВИНИ ⇢