Укрзалізниця потребує повноцінної реформи – експерт

Економіка Новини
Укрзалізниця потребує повноцінної реформи – експерт

«Укрзалізниці» потрібна повноцінна реформа, яка передбачає розділення на кілька незалежних компаній, які б самі могли визначати вартість власних послуг, замість точкових рішень, результатом яких стане чергове підняття тарифів. Таку думку висловив генеральний директор Групи Метінвест Юрій Риженков в інтерв’ю українському Форбс.

У серпні УЗ направила нову редакцію тарифного збірника на розгляд Мінінфраструктури. Вона перебачає спрощення розрахунку вартості перевезення та усунення диспропорції між вартістю перевезення різних класів вантажів, тобто наближення цих тарифів до одного рівня.

Найбільше уніфікація вплине на вартість перевезення мінбудматеріалів, вугілля та руди, частково – на зерно. Зокрема, нова редакція збірника включає збільшення тарифів на перевезення руди та вугілля на 19%, коксу – на 12% і зерна – на 11%.

Юрій Риженков вважає, що перевезення руди і зерна не має коштувати однаково, оскільки витрати перевізника на доставку цих вантажів різні.

«Перевезення руди – це перевезення прямим маршрутним поїздом із пункту А в пункт Б, тобто з комбінату в порт. При цьому ГЗК сам формує маршрутний поїзд. УЗ залишається лише надати великий магістральний локомотив та власну інфраструктуру – колію. Перевезення зерна суттєво дорожча операція для УЗ – состав потрібно збирати невеликими локомотивами по декілька вагонів з різних елеваторів на різних залізничних станціях, перед тим як везти в порт. Тобто витрати «Укрзалізниці» на доставку співставного обсягу зерна суттєво більші, аніж руди», – зазначив він, додавши, що попит на перевезення зерна сезонний, а утримувати інфраструктуру і колектив треба весь рік, що також впливає на вартість.

«Зараз УЗ пропонує підняти тариф для металургів на 20%. Під час війни тариф для нас зріс більш ніж у двічі. При цьому УЗ показала мільярдні прибутки в 2023-му і за перше півріччя 2024-го, а «Метінвест» закінчив 2023 рік зі збитком. Вартість логістики знижує нашу конкурентоздатність. Тому ми не можемо погодитись з цим підвищенням», – зауважив він. За його словами, залізнична логістика по Україні займає близько 15% від собівартості продукції групи.

Більш вдалим рішенням було б проведення повноцінної реформи «Укрзалізниці», тобто розділення її на декілька незалежних компаній – інфраструктурну, тягову, пасажирську.

«Кожна з цих компаній має встановлювати власні прозорі тарифи на свої послуги. Складовою частиною цієї реформи має бути запровадження незалежного регулятора як на енергетичному ринку. Щоб цей регулятор був арбітром між бізнесом і УЗ в частині тарифів на монопольні послуги. Бо зараз є залізничний монополіст, який може встановити будь-які тарифи і ніхто не може перевірити, наскільки вони обґрунтовані», – вважає Риженков.

Новини

19 Вересня 2024

Запоріжсталь планує зберегти стабільність поставок плоского прокату у вересні

Фонд декарбонізації зібрав 380 млн грн і приймає заявки на фінансування енергоефективних проєктів

Українська ГТС здатна посилити сполученість між газовими ринками Європи

Україна увійде в зиму з очікуваним дефіцитом генерації 4 ГВт

Україна за 8 місяців збільшила імпорт алюмінію на 20%

Феросплавна галузь скоротила експорт продукції на 83,1%

Глобальний держборг зросте до 100% до кінця десятиліття

Кабмін ухвалив постанову для встановлення в Україні плавучих ТЕС 

18 Вересня 2024

Українські підприємства в січні-серпні збільшили імпорт нікелю майже на 70%

Демократи США закликали Байдена схвалити експорт СПГ до України

Взимку дефіцит електроенергії в системі складатиме близько 4 ГВт

Виробництво сталі у Мексиці за підсумками липня впало на 53%

Державне фінансування отримали ще три індустріальні парки

Інтерпайп використовує морський та автотранспорт для доставки залізничної продукції у США та на Близький Схід

В Україні скорочується будівництво нового житла

Укренерго фіксує збільшення споживання е/е і закликає до економії

ВСІ НОВИНИ ⇢